Lärande och undervisning utomhus

I denna artikel redovisas lärares uppfattningar av begreppet utomhuspedagogik. Inledningsvis belyses utomhuspedagogiken utifrån ett teoretiskt perspektiv, med en översikt över tidigare forskning inom området. Denna empiriska studie visar att begreppet är mångfacetterat med tydliga kopplingar till platsen för lärandet, objektet för och sättet att lära, men även till miljö och hälsa. Alla respondenter anger vikten av autenticitet, det vill säga av upplevelser av fenomen i sin rätta miljö – kroppen, materien, naturen blir direkta objekt för lärandet. Behovet av integrering av kroppsrörelse och sinnlig erfarenhet i skolans ämnen exempelvis matematik och naturorientering framhålls i respondenternas didaktiska exempel på lärande och undervisning utomhus.

Författare: Anders Szczepanski, Lars Owe Dahlgren

Lärares uppfattningar av lärande och undervisning utomhus

Didaktisk Tidskrift 1/2011

Sidan publicerades 2011-03-25 14:50 av
Sidan uppdaterades 2013-03-11 14:52 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
5 mest lästa på FoU
Varför vi tror att läsning kan lösa samhällets problem

Debatten om litteraturkanon i skolan har gjort frågan om läsning central. Nu ska forskarna reda ut varför vi tror att läsning kan lösa så många av samhällets problem. ”Det handlar mycket om kulturens starka ställning och att vi vill framstå som bildade,” säger Daniel Pettersson, professor i pedagogik vid Högskolan i Gävle.

Mer än kompetensutveckling krävs för att möta att elever med autism

Kompetensutveckling kring autism och nya sätt att anpassa undervisningen gör att personalen i förskola och grundskolan känner sig tryggare i sin undervisning. Eleverna har dock svårare att identifiera skillnader. Ny forskning visar att det krävs mer än så, framför allt tid och resurser, för att elever med autism ska få bättre förutsättningar.

Så får elever med autism det bättre i skolan

Barn med autism far ofta illa i skolan. Lärare vill lära mer om autism för att möta elevernas behov. Men forskning visar att det krävs mer än så, framför allt tid och resurser, för att elever med npf-diagnoser ska få det bättre i skolan.

Forskaren om alla problem läsningen förväntas lösa

Vad är meningen med att fostra goda läsare? Svaret är inte givet och har förändrats över tid, menar ett forskarlag som är i färd med att undersöka saken. ”Idag ska läsning i högre grad bidra till ökad integration och andra samhälleliga mål”, säger forskaren Daniel Pettersson.

New research review questions the evidence for special education inclusion

A new research review finds inconsistent benefits for students with disabilities who learn alongside general education peers.

SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser