Slöjdforskning i fokus

I artikeln ges en analyserande överblick av artiklar publicerade i den av NordFo (Nordiskt forum för forskning och utvecklingsarbete inom utbildning i slöjd) ägda Techne A-serien under tiden 1995 till 2017. Artiklar i Techne B-serien under samma tidsperiod presenteras endast gällande antal publikationer och artiklar samt publiceringsspråk och författarens landstillhörighet. En analys av nordisk publicerad slöjdforskning är intressant dels som en historisk översikt från en tid då forskningen inom området startade och tog fart, dels som en identifiering över områden som framledes kunde beforskas. Analysen av de 178 artiklarna i A-serien har i huvudsak gjorts utgående från deras abstrakt och sökord. Analyserna leder både till beskrivande övergripande perspektiv och till mer detaljerade beskrivningar om hur artiklarna relaterar till olika former av slöjdverksamhet. Studiens forskningsfrågor lyder enligt följande: Hur relaterar artiklarna till olika former av slöjd generellt i samhället och specifikt i utbildning? Hurdant ämnesfokus har artiklarna? Vilket forskningsfokus har artiklarna?

Författare: Juha Hartvik och Mia Porko-Hudd

 

Sidan publicerades 2019-01-07 11:04 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Forskning: Pisa görs till slagträ i debatten

Politiker använder Pisa-rapporten för politiska syften. Medierna gör det för att höja nyhetsvärdet på allt möjligt, visar ny forskning.

Unga med adhd och träning

Fungerar träning som behandlingsmetod för unga med adhd? Det ska en unik forskningsstudie nu ta reda på. ”Jag hoppas att det kan påverka uppmärksamhetsförmågan”, säger Eva Norén Selinus, forskare och överläkare i barnpsykiatri.

En dator per elev ger vare sig sämre eller bättre studieresultat

Högstadieelever som får en egen dator genom skolan får varken bättre eller sämre studieresultat än andra. Det visar en ny rapport från IFAU. Däremot finns tendenser till ökade resultatskillnader mellan barn till föräldrar med olika utbildningsnivå.

How dyslexia is a different brain, not a disease

Students, parents, and teachers must understand that the dyslexic’s brain isn’t “broken” or deficient, just organized in a different way. And there is specialized reading instruction specifically for the different brain structure.

”Tillit i stället för kontroll – hur kan styrsystemen göras om?”

Tillitsbaserad styrning av Jonas Österberg och antologin Ett annorlunda ledarskap, där ett antal statsvetare skriver om chefskap i offentlig förvaltning, är ämnena för denna litteraturkrönika. Att ansvarsutkrävande från huvudmannen ska ersättas av stöd till rektorerna är en spännande tes, skriver läraren och organisationskonsulten Peter Fowelin.