Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Anpassad skola"

Visar sida 2 av 10

Välj typ av innehåll inom kategori "Anpassad skola":

Forskning och utveckling kategorier

Kunskapsuppdraget i anpassad skola: Förflyttning mot ett tydligare kunskapsuppdrag 

28 maj
Under tre år arbetade lärare, assistenter, rektorer och personal på förvaltningsnivå från sju skolhuvudmän tillsammans med forskare. Syftet med programmet var att utveckla forskningsbaserade arbetssätt så att lärare och skolledare utvecklar undervisningen i särskolan med avsikten att stärka elevers lärande och utveckling mot ökad måluppfyllelse. (pdf)

Utsatthet får unga kvinnor med IF att lämna sociala medier

27 maj
Sociala medier innebär en risk att bli utsatt för kränkningar, och unga kvinnor med intellektuell funktionsnedsättning, IF, är särskilt utsatta. Det visar Åsa Borgströms avhandling om unga med IF och deras erfarenheter av sociala aktiviteter på internet.

Special school staff perspectives on how careers guidance is provided to their autistic young people

8 maj
Careers guidance has long been positioned as a tool to improve young people's transition from education to employment. In addition, schools and colleges in England have a statutory requirement to provide careers guidance to their students. Yet limited research has investigated how careers guidance is provided in special schools for autistic pupils. We investigated this…
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Prioriteringar och didaktiska val i anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola

29 april
Den här studien handlar om lärare i anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola. Studien undersöker lärarnas pedagogiska prioriteringar för att möta de ökade kunskapskrav som finns på elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och elevernas behov av att lära sig praktiska och estetiska färdigheter. 

Ethics in aesthetic space in accommodated language education for adults: representing ethical-affective relations

25 mars
Drawing from a linguistic ethnographic project in accommodated language education for adult learners with intellectual disability, PTSD or migration stress, this paper engages with the sensing pedagogic body. We explore three language teachers’ recurring physical exercise and relaxation activities in their language courses, including music and images. 

Forskningsutblick: Elevers delaktighet under läslektioner i anpassad grundskola

5 februari
En studie av högstadieelever i anpassad grundskola visar att eleverna upplever hög delaktighet under läslektioner, men att stödet från vuxna i klassrummet ibland kan begränsa interaktionen mellan eleverna. Genom att använda SPSMs delaktighetsmodell har forskaren analyserat sex läslektioner, där trygghet och individanpassat stöd framhölls som viktiga framgångsfaktorer.
12310