Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Arbetsmiljö"

Visar sida 2 av 55

Välj typ av innehåll inom kategori "Arbetsmiljö":

Lärarpanelens favorit: Motiverande samtal kan stärka lärares självtillit

30 september
Många lärare känner sig inte tillräckligt förberedda inför det relationella arbetet i skolan. Utbildning i Motiverande samtal (MI) kan vara ett konkret sätt att stärka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer. Det konstaterar Martina Jordan i sin avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.

Grupphandledning och välbefinnande. Förskolepedagogers och specialpedagogers upplevelser av krav och resurser i arbetet med barn i behov av särskilt stöd

30 september
Veronica Semelius Granevald vill med sin avhandling bidra med fördjupad kunskap om förskolepedagogers och specialpedagogers psykosociala välbefinnande i relation till arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan.
Forskning och utveckling kategorier

Splittring och press får rektorer att lämna sina roller

30 september
Varför lämnar så många rektorer sina jobb? Ny forskning vid Umeå universitet visar att press och svårigheter att prioritera och orientera sig i arbetet är två avgörande faktorer. Studien ger också en verksamhetsspecifik bild av skolvardagen och visar att situationen går att påverka, både för rektorerna själva och för huvudmännen.

Från forskning till praktiskt verktyg – tryggare digital arbetsmiljö för skolpersonal

25 september
Digitala kränkningar av skolpersonal är ett växande problem i skolor, där allt fler måste hantera fientliga mejl, hemliga inspelningar i klassrummet och attacker på sociala medier. För att möta denna utmaning har forskare vid Malmö universitet utvecklat ett verktyg som hjälper skolor att hantera digitala aggressioner. Forskningen är finansierad av Afa Försäkring.
Martina Jordan. Foto Jeanette Dahlström

Motiverande samtal stärker lärares självtillit

23 september
Utbildning i motiverande samtal kan vara ett konkret sätt att stärka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer. Det visar Martina Jordans avhandling som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Forskning och utveckling kategorier

Providing equitable education to children who need additional challenge: An exploration of school values and practices in England and Sweden

22 september
Doktorsavhandling av Åsa Melander: This mixed-methods study explores education for high achieving students in England and Sweden through a lens of equity and fairness. It is based on interviews with headteachers of secondary (equivalent) schools and includes schools with different results and in different socioeconomic areas. National curricula statements that all students should get suitable…

“Keeping an eye out”: Students’ experiences of school personnel’s noticing in shaping or hindering a positive school climate

16 september
A positive school climate is characterized by a higher degree of well-being among students, reduced bullying, and improved academic performance. While many initiatives are aimed at creating a positive school climate, discussions in both research and theory frequently fail to acknowledge the essential role of school personnel. This study examines a purposeful sample of Swedish…

Eleverna: Dåligt beteende måste få konsekvenser

15 september
Personal som ser, lyssnar och agerar skapar en tryggare skolmiljö. Det visar en ny studie som bygger på intervjuer och fokusgrupper med 133 elever i årskurs 4–9. "Om en elev beter sig illa måste det bli konsekvenser, annars upplever skolbarnen att de inte kan lita på vuxna", säger Silvia Edling, professor i didaktik vid Högskolan…

Ny forskning: Läraravlastande tjänster – friskfaktor för lärare?

8 september
Allt fler lämnar läraryrket på grund av stress och hög arbetsbelastning. Forskare vid Karolinska Institutet undersöker hur läraravlastande tjänster kan vara en central friskfaktor för lärare i skolan – om de implementeras och organiseras på ett bra sätt. Detta kan hjälpa kommuner och skolor att skapa en attraktiv och hälsosam arbetsmiljö för lärare.
12355