På vilket sätt hanteras våld och utsatthet bland barn av personal i fritidshem och hur talar personalen om att hantera våld? Det är en av frågorna som Anna-Lena Borg undersöker i sin avhandling.
När barn delar upp sig i grupperingar med pojkar och flickor för sig ökar problemen med grovt språk och mobbning, visar en ny studie. "Klimatet blev sämre bland både pojkar och flickor. En förklaring är att machokulturen förstärks", säger Silvia Edling, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle.
Hotfulla mejl från vårdnadshavare, smygfilmning i klassrummet och exponering i sociala medier. Det är några av de digitala trakasserier som drabbar lärare och rektorer, visar ny forskning från Malmö universitet.
Delat ledarskap kan leda till minskad stress och minskad arbetsbelastning för rektorer. Studier visar också att det kan minska omsättningen av rektorer. "Det vore bra om rektorer ges större möjlighet att välja att arbeta i delat ledarskap", säger Marianne Döös, professor emeritus inom organisationspedagogik.
Linguistic diversity creates both opportunities and challenges for peer relations in today’s classrooms. However, how class linguistic diversity relates to peer relations as a dimension of classroom social climate and its relation to academic achievement is unclear.
Förskolepersonal som arbetar i barngrupper där många barn har andra modersmål än svenska önskar att de fick mer stöd från rektor och kollegor. Det visar Johannes Finnman Grönaas avhandling.
Forurening fra biler, landbrug og brændeovne kan muligvis have en negativ effekt på børns kognitive udvikling. Det indikerer nyt studie, der undersøger danske elevers afgangskarakterer i grundskolen.
Kan verktyget Chefoskopet vara svaret på hur skolledares arbetsmiljö kan förändras? "Det synliggör vilka förutsättningar skolledare har och kan skapa förändring både i kvalitet och ekonomi", säger Annika Härenstam, professor emeritus i arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Stor folkeskole uden et eneste græsstrå i skolegården er gået sammen med en af Danmarks førende skoleforskere om at lave prototypen på en god skole for alle børn.