Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Arbetstid"

Visar sida 3 av 5

Forskning och utveckling kategorier

Olika typer av tid skapar bättre förskola

2020-01-08
Sedan 2011, då förskoleområde N9 startades, har personalen jobbat med att definiera sin tid i A,B, C och O-tid. "Vi såg att alla sprang på alla bollar och det i sin tur ledde till att barnen inte fick den förskola och den undervisning som de har rätt till", säger Ninni Hyleborg, rektor för Juvelens förskola, Lugnets…

Lärare splittrade kring klimatstrejken

2019-11-29
Delar av landets skolor ger eleverna ledigt för att kunna delta i ”Skolstrejk för klimatet”, på andra har elever tvingats strejka från skolan, alltså uteblivit utan att få ledigt. En studie vid Jönköping University visar att svenska lärare är splittrade i synen på om elever ska ges ledigt eller ej för att demonstrera.

De effektiva – om varför välfärdens medarbetare går sönder

2019-06-13
I dagarna ger Tankesmedjan Balans ut sin bok “De effektiva”. "Kanske är det istället dags att göra motstånd mot effektiviseringsmantrat och den ideologiska föreställningen att det går att göra förskolans och skolans verksamhet ständigt bättre men billigare", skriver Marcus Larsson som tillsammans med Åsa Plesner driver Tankesmedjan Balans.
Forskning och utveckling kategorier

När akademiska värderingar krockar med styrning av universitet

2019-06-03
Hur reagerar akademiker på universitets och högskolors alltmer näringslivsinspirerade styrning? Vilka strategier använder de för att anpassa sig – eller göra motstånd? I en ny avhandling i arbetsvetenskap från Handelshögskolan vid Karlstads universitet, beskrivs konflikten som uppstår mellan akademikers värderingar och ”management”.
Forskning och utveckling kategorier

Majoriteten gör sin lektionsplanering utanför arbetstid

2019-05-03
Lärare har inte tid för planering, efterarbete eller formativ undervisning enligt en enkät från Karlstads universitet. Vissa av problemen kan ses i alla typer av skolor oavsett vilka stadier det rör sig om. "Planeringen och efterarbetet är skolans kärnverksamhet vid sidan av själva undervisningen", säger Kenneth Nordgren, professor i samhällsvetenskapernas didaktik på Karlstad Universitet.