Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Artificiell intelligens"

Välj typ av innehåll inom kategori "Artificiell intelligens":

Swedish Edtest i ny datadriven kostym med ökad interaktivitet och AI

5 mars
Nu är den nya versionen av Swedish Edtest, en nationell arena för att värdera och välja digitala lärresurser, här. Det innebär ökade möjligheter att ha koll på att digitala läromedel väljs på vetenskaplig grund, utifrån pedagogiskt värde och lärarnas syfte med undervisningen, skriver forskningsinstitutet Ifous.

ChatGPT and the entangled evolution of society, education, and technology: A systems theory perspective

30 januari
This paper presents a novel contribution to the discourse surrounding Large Language Models (LLMs) like ChatGPT in relation to education and society by using systems theory. We argue that ChatGPT can be understood not just as an ‘artificial’ intelligence but that it is entangled in the evolution of society and therefore education.

Konversations-AI stöttar elevers muntliga språkinlärning

17 januari
Att få in träning av muntliga språkfärdigheter i engelska och moderna språk är ofta en utmaning för lärare. Ny forskning av Elin Ericsson visar att AI-baserad konversationsträning kan vara ett stöd i elevernas lärande. Mest uppskattades de digitala ”samtalskompisarna” av elever med lägre betyg.