Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)"

tex Asperger och Autism.

Visar sida 3 av 15

Välj typ av innehåll inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)":

Diagnoser inte det viktiga – låt lösningarna växa fram

2022-11-30
Lägg ingen större vikt vid eventuella diagnoser. Och fokusera på lösningar för ­individen, inte på barnets problematik. Det är de viktigaste råden från Anne Lillvist, pedagogik­professor specialiserad på förskolan.

Equity in education for autistic students: professional learning to accommodate inclusive education

2022-11-28
Hur bidrar professionellas deltagande i kompetensutveckling till förändringar i utbildningen för autistiska elever i förskolan och grundskolan? Det är en av frågorna som Linda Petersson-Bloom undersöker i sin avhandling.

Forskningsutblick: Folkhögskolan som stödjande miljö för deltagare med högfungerande autism

2022-09-07
I den här studien undersöker forskare vid Högskolan i Jönköping hur folkhögskolan kan fungera som en stödjande miljö för deltagare med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, främst högfungerande autism. Det undersöks utifrån deltagarnas, personalens och rektorernas perspektiv.
Kamilla Klefbeck.

Kompetensutveckling – viktiga faktorer för lärare i grundsärskolan

2022-06-21
Kompetensutveckling för lärare i grundsärskolan gynnas av faktorer som kollaborativt arbete och distansering till den egna undervisningsverksamheten genom videobaserad granskning. Det visar Kamilla Klefbecks avhandling.
John Hasslinger

Neurofeedback kan öka inlärningsförmågan hos unga med adhd

2022-05-26
Neurofeedback, att få återkoppling på vad som händer i hjärnan i realtid, kan dämpa symptom och öka inlärningsförmågan hos unga med adhd. John Hasslingers forskningsresultat tyder på att metoden kan ha potential för lite äldre och motiverade ungdomar.

Verktyg ger bättre lärmiljö för barn med autism

2022-05-23
Psykologen Hampus Bejnö vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet har i sin avhandling undersökt om det går att översätta och anpassa instrumentet APERS till svenska förhållanden, just för att förbättra lärmiljön i förskolan för barn med autism. (s.13)