Motion och fysisk aktivitet förbättrar både adhd-symtom, funktionsnivå, barnens exekutiva funktion och psykiskt mående, visar studier från Lunds universitet. Bättre stöd i skolan och hemma skulle också förbättra barnens livskvalitet.
Doctors have shown for the first time that a new therapy aimed at infants can reduce autistic behaviour and the likelihood the children will go on to be diagnosed with autism before they reach school age.
Ett lyhört bemötande som rymmer både bekräftelse och utmaningar kan få elever med diagnos inom autismspektrum att delta i literacypraktiker, vilket skapar möjlighet till lärande. Det visar Stina Gårlins forskning om läs- och skrivpraktiker i en resursskola.
Learning disruptions have been an unfortunate but all-too-frequent sight during the pandemic. But not every student felt those effects evenly as schools shifted between remote and in-person options.
Vilka hinder och möjligheter för deltagande i klassrummets literacypraktiker framträder i särskilda undervisningsgrupper för elever med diagnos inom AST? Det är en av frågorna som Stina Gårlin undersöker i sin avhandling.
Barn med adhd- och autismdiagnoser som har resursstarka föräldrar har störst chans att få det stöd de behöver, konstaterar Emma Laurin. Hennes avhandling visar att föräldrar till barn med neuropsykiatriska diagnoser tvingas bära ett tungt individuellt ansvar för barnens skolgång.
Årets konferens var den trettonde i ordningen. Institutionens lärare, forskare och samarbetspartners, både nationella och internationella, presenterar aktuell forskning. (webb-tv)
Det lyder umiddelbart selvmodsigende, at elever falder til ro, når de bevæger sig, men det er præcist, hvad der sker i en specialklasse, som råder over to cykelborde. Eleverne pedalerer sig til færre konflikter, øget medbestemmelse og større selvværd.
Stora Hammars skola i Vellinge sticker ut i statistiken. I större utsträckning än många andra har de genom individuella lösningar för varje elev lyckats få hemmasittare och korridorvandrare tillbaka till undervisningen.
Flickor med adhd och autism osynliggörs. De får diagnos senare än pojkar och dålig respons när de själva söker hjälp. Psykologen Maria Bühler upprörs över deras långvariga psykiska lidande.