Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Bedömning"

Visar sida 1 av 25

Mångfacetterat lärande med estetiska uttryck

13 januari
Estetiska lärprocesser i ämnena SO och NO ger elever och lärare fler möjligheter till lärande och bedömning. Det visar förstelärarna Åsa Björnsdotter Scherrer, Åsa Bolin, speciallärare och förstelärare vid Stenmoskolan i Huddinge samt Cecilia Ferm Almqvist, professor vid Södertörns högskola, i sin utvecklingsartikel.
Forskning och utveckling kategorier

Så kan formativ och summativ bedömning balanseras

2024-10-29
Bedömningens dubbla funktioner, för betygssättning och som undervisningsstöd, behöver balanseras för mest effektiva lärande. Det menar forskare både inom pedagogik och kognition. Alli Klapp vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet menar att formativ bedömning står för ett grundläggande pedagogiskt förhållningssätt.

Det matematiska samtalets utmaningar – andraspråkselever samtalar för att lösa matematiska problem i en bedömningssituation

2024-10-28
Studiens övergripande syfte var att undersöka på vilket sätt elever i årskurs 9, med svenska som andraspråk, samtalar kring och löser matematiska problem under en bedömningssituation som efterliknar en verklig muntlig nationell provsituation. (pdf)
1225