Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Bedömning"

Visar sida 13 av 24

Forskning och utveckling kategorier

Bedömningsstöd i geografi i grundskolan

2018-08-23
Nu finns steg 3 i kartläggningsmaterialet i ämnet geografi. Materialet hjälper geografilärare att ta reda på vilka kunskaper nyanlända elever har med sig. Resultatet av kartläggningen kan du använda för att planera din fortsatta undervisning.

Att få sina bedömningar granskade

2018-06-25
I 2011 års regleringsbrev ålades Skolverket att granska likvärdigheten i lärares bedömningar genom att årligen med statistik synliggöra diskrepanser mellan resultat på nationella proven och elevers termins- eller slutbetyg. Skolverket skulle även granska lärares rättning av nationella proven. Hur upplevs detta av lärarna? I denna artikel undersöks hur lärare i matematik säger sig ha blivit påverkade av att likvärdigheten i deras bedömningar granskas.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Hur tillförlitligt är det nationella provet i läsning i åk 9?

2018-06-25
Den här artikeln handlar om tillförlitlighet i det läsprov som ingår i det nationella provet i svenska i årskurs nio. I undersökningen tillämpas statistiska metoder för att fastställa i vilken mån läsprovet lever upp till etablerad internationell standard för reliabilitet i kunskapsprov av motsvarande karaktär.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Bemyndigande eller granskning – nationella prov som styrinstrument

2018-06-25
Syftet med denna artikel är att undersöka hur införandet av nationella prov i samhällsorienterande ämnen uppfattas av lärare, och hur detta kan förstås ur styrnings- och professionsperspektiv. Upplever SO-lärarna proven huvudsakligen som bekräftande eller ifrågasättande av professionen?

Normers roll i ett mål- och kriterierelaterat bedömningssystem

2018-06-25
I den här artikeln fokuserar författarna hur några grundskolelärare i ämnena svenska och engelska resonerar om de nationella provens roll i det mål- och kriterierelaterade betygssystemet. Med utgångspunkt i intervjuer visar vi hur dessa lärare är kluvet inställda till de olika resultatunderlag som de nationella proven genererar, och hur dessa kan användas i betygsuppdraget.

Den flerspråkiga elevens nationella provdeltagande i matematik - diskursiva förutsättningar

2018-06-25
Lärares bedömning av elevers kunskaper har stor betydelse eftersom den visat sig påverka elevers fortsatta skolgång och utbildning. Därför är forskning om förutsättningarna för bedömningspraktiken önskvärd - inte minst då resultaten i denna studie pekar på att dessa elever är en missgynnad grupp vid testtillfället.
Forskning och utveckling kategorier

Ny professor: Torulf Palm forskar om formativ bedömning för ökat lärande

2018-06-20
Flera forskningsstudier har visat att formativ bedömning kan leda till avsevärda ökningar av elevers lärande. Torulf Palm studerar hur olika egenskaper hos formativ bedömning påverkar lärande, och vilket stöd lärare behöver för att kunna vidareutveckla sin formativa bedömningspraktik på ett sådant sätt att den får önskvärda effekter.
Forskning och utveckling kategorier

Nyckeln till likvärdig skrivundervisning och rättvisande betyg

2018-06-08
Lärare måste få ökade möjligheter att kontinuerligt diskutera och utvärdera elevers skrivande i relation till den undervisning som ges. Sådana samtal är nödvändiga för att elever ska få en likvärdig skrivundervisning och rättvisande betyg. Det hävdar Per Blomqvist som forskat om lärares normer, beslut och samstämmighet i samtal om bedömning av gymnasieelevers skrivande.
112131424