I den här studien undersöks två lärares arbetssätt kring självreglerat lärande hos elever med intellektuell funktionsnedsättning. Studien visar hur formativ bedömning kan bidra till att öka elevernas självständighet.
Elever skriver inlämningsuppgifter åt varandra och byter datorer bakom lärarens rygg. "Deras sätt att använda digital teknik och mobiltelefoner gör det svårare för lärarna att bedöma hur de klarar skolan," säger Charlotta Rönn vid Mittuniversitetet.
Mer diskussion under lärarutbildningen om bedömning och betygssättning i engelskämnet kan stärka studenterna och skapa en mer jämlik bedömning. Det visar Anna-Marie Csöreghs avhandling i ämnet.
Hur diskuterar lärarstudenter och nyutexaminerade lärare i engelska rättvisa och ansvarighet i relation till sina övertygelser och antaganden om bedömning, sina bedömningsmetoder och sina bedömningsidentiteter? Det är några av frågorna som Anna-Marie Csöregh undersöker i sin avhandling.
Riksgymnasiet i Göteborg har utvecklat bedömningssituationerna för elever som kommunicerar med alternativ och kompletterande kommunikation, AKK. Nu får eleverna visa sina kunskaper mer självständigt.
As school districts consider their assessment processes, it’s important to make sure assessments are being used appropriately to support academic recovery. This fall, K–12 educators across the country will be facing a myriad of challenges as they work to help students rebound from the pandemic’s impacts on student learning.
Att elever hjälps åt med individuella inlämningsuppgifter försvårar både lärares bedömningar och möjligheter att fånga upp elever i behov av stöd. "Lärarna reagerade med bestörtning på omfattningen av detta," säger Charlotta Rönn, doktorand vid Institutionen för utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet.
Elevers sätt att använda digital teknik och mobiltelefoner kan göra det svårt för lärare att bedöma hur de klarar skolan. Det gör det också svårare att identifiera elevers behov av stöd.
Håkan Löfgren tycker att skolan fokuserar för lite på elevers känslor. Han och nio lärare i olika ämnen har forskat om vilka konsekvenser lärares agerande och bedömningsarbete kan få för gymnasieelever. Slutsats: det kan påverka hela deras skolgång.
Meningsfulla examinationer kräver att lärare och elever vågar bygga ömsesidigt förtroende där lärande som uppstår i verklighetsnära situationer betraktas legitimt och värdefullt för betygssättning menar Ola Leifler, universitetslektor i datavetenskap.