Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Bedömning"

Visar sida 5 av 24

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Struktur och mer tid i förskolan med sambedömning

2021-02-11
Sambedömning bidrar till djupare reflektioner kring både undervisningen, barnens utveckling och hur man som pedagog påverkar en undervisningssituation. Det konstaterar förskollärarna Åsa Cederholm, Annhild Edlund och Åsa Hagelin i Jönköping i sin utvecklingsartikel om sambedömning som verktyg i förskolans undervisning.
Forskning och utveckling kategorier

Nationella proven vårterminen 2021

2021-02-04
De nationella prov som skulle ha använts under vårterminen 2021 utgår på grund av den rådande pandemin. Som ersättning kommer vi att erbjuda betygsstödjande bedömningsstöd som är utformade som prov. Rektorer kommer kunna ladda ner bedömningsstöden i en ny e-tjänst.

Ordning och tid påverkar lågstadielärares återkoppling

2021-02-02
Även om lärares intention är att ge en individualiserad och stödjande återkoppling blir ibland resultatet det motsatta. Förklaringen handlar ofta om tidsbrist eller behov av ordning i klassrummet. Det konstaterar Elisabeth Eriksson som undersökt hur återkopplingen i lågstadiets klassrum kommuniceras och gestaltar sig.
145624