Lärare använder både sociala och kognitiva aspekter i sin bedömning av elevers läsutveckling. Det visar Ulrika B Anderssons avhandling om hur framåtsyftande bedömning används av lärare i tidig läsundervisning.
Forskarna Åsa Hirsh och Christian Lundahl vill stärka lärarstudenterna i bedömningsarbetet. "Det läggs för lite tid på att fördjupa kunskaperna om bedömning", säger Christian Lundahl.
Genom att studera kopplingen mellan bedömning och åtgärder och anpassningar med hjälp av olika perspektiv vill Ulrika B Andersson bidra med förståelse av hur lärare använder bedömning i sin läsundervisning.
Bedömning är fortfarande ett laddat och motsägelsefullt begrepp bland förskollärare. Det visar Maria Lindström Fogelberg som skrivit en utvecklingsartikel om professionell bedömningskompetens i förskolan.
Om vi vill att skolan ska verka kompensatoriskt måste vi sluta upp med att från ung ålder sortera barn efter tidigt visade förmågor, skriver Skolportens krönikör Karin Berg.
Om Skolverkets föreslagna förändringar om betygssättning genomförs måste skollagen skrivas om, skriver Per Måhl, oberoende konsult och föreläsare med fokus på bedömnings- och betygssättningsfrågor.
Nu kan rektorer för alla årskurser och skolformer logga in och ge lärare åtkomst till bedömningsstöd i de ämnen som läraren undervisar i. Under våren publiceras bedömningsstöden cirka en vecka före ordinarie provdatum.
Bedömning kan ses som en integrerad del av lärarnas yrkeskunnande, medan betygsättning kan betraktas som en extern pålaga, menar Anders Jönsson, professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad.
Sambedömning bidrar till djupare reflektioner kring både undervisningen, barnens utveckling och hur man som pedagog påverkar en undervisningssituation. Det konstaterar förskollärarna Åsa Cederholm, Annhild Edlund och Åsa Hagelin i Jönköping i sin utvecklingsartikel om sambedömning som verktyg i förskolans undervisning.
De nationella prov som skulle ha använts under vårterminen 2021 utgår på grund av den rådande pandemin. Som ersättning kommer vi att erbjuda betygsstödjande bedömningsstöd som är utformade som prov. Rektorer kommer kunna ladda ner bedömningsstöden i en ny e-tjänst.