Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Betyg"

Visar sida 1 av 20

Forskning och utveckling kategorier

Meningsfull fritid kan göra att fler klarar gymnasiet – Sundsvallseleverna: ”Får en att tänka på annat"

3 april
En fjärdedel av elever i Sverige klarar inte av gymnasiet. En ny studie visar nu på att en meningsfull fritid kan leda till att fler slutför sin gymnasieutbildning. SVT har frågat några gymnasieelever i Sundsvall om de tycker att deras fritidsaktiviteter hjälper deras skolgång.
Forskning och utveckling kategorier

Studie: Meningsfull fritid kan få fler att klara gymnasiet

3 april
Var fjärde elev klarar inte av gymnasiet i Sverige. Enligt en ny studie kan en meningsfull fritid göra att fler slutför sin gymnasieutbildning. "Det är oerhört viktigt att man avslutar gymnasiet, även om man får låga betyg så ökar chanserna att få ett jobb betydligt med en examen", säger professor Katarina Bälter.

Starka känslor: en studie om gymnasieelevers erfarenheter av viktiga skolprestationer

22 januari
I denna artikel presenteras resultat från ett ULF-projekt där lärare på en gymnasieskola, i samverkan med forskare från LiU, samlat in och analyserat elevers skrivna berättelser om sina erfarenheter av emotioner i relation till prestationer under de år som de gått på gymnasiet.
Forskning och utveckling kategorier

Forskning om skolbarns resvanor ska bidra till en säker omställning till ökat hållbart resande

17 januari
– Hur barn tar sig till och från skolan spelar roll och påverkar deras mående och prestation i skolan. Bäst är att låta barnen själva gå, cykla eller ta bussen till skolan, säger Jessica Westman Trischler vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet som forskat om skolbarns resvanor. Forskning som nu sprids i en…
Forskning och utveckling kategorier

Många skäl till att elever på högstadiet hjälper varandra få bättre betyg

2023-12-19
Elever i grundskolan är vana vid att samarbeta och att dela information digitalt. Utan lärarnas vetskap utvecklar de olika informella strategier för att hjälpa varandra med skolarbeten som övningar, uppsatser och nationella prov. Problemet med detta är inte bara att betygen blir orättvisa utan även att de elever som behöver hjälp inte upptäcks.
1220