Join Myron Dueck, author of the ASCD best-selling book, "Grading Smarter, Not Harder: Assessment Strategies That Motivate Kids and Help Them Learn," for a thought-provoking webinar from the ASCD archive that will inspire you to look at how you might improve your grading and assessment practices.
Flickor är skolornas vinnare och pojkar halkar efter. Idag går mer än var femte pojke ut grundskolan utan betyg. Fredrik Zimmerman, doktor i barn- och ungdomsvetenskap, berättar att det bland annat beror på skillnaden i hur man pratar med pojkar och flickor i låg ålder.
Hur kan man som lärare göra bedömningar under terminens gång och samtidigt minimera elevernas stress? Högstadieläraren Inger berättar att eleverna blir stressade av bedömningarna och genast tolkar dem som färdiga betyg så fort hon lägger upp dem på skolans matris. I studion finns betygsexperten Pernilla Lundgren. Hon har en mångårig erfarenhet av bedömning- och betygsfrågor…
Hur våra barn ser på intelligens och misstag avgör hur långt de kommer att gå, i livet och i skolan. Det är slutsatsen i Stanfordprofessorn Carol Dwecks forskning. Hur vi föräldrar beter oss kan vara avgörande.
Räcker det med betyg för att gymnasieelever ska utveckla sitt lärande? Svaret på den frågan är nej. I vårt samtal med pedagogen och gymnasieläraren Anneli Wiker berättar hon att hennes forskning visar att elever vill ha informativ återkoppling och efterfrågar en dialog med lärare om uppgifter, lägesbild och mål. (webb-radio)
Grundskolan ska vara en port till framtiden som inte slår igen innan alla kommit ut. Att ändra betygskraven är ett steg åt rätt håll – men ännu bättre vore att skippa dem som urvalsinstrument. Det skriver Dagens Arena i en ledare.
There are several ways teachers can make grading fairer and less subjective, writes educator Cheryl Mizerny. In this blog post, she shares six strategies, including establishing clear criteria for graded work, reconsidering assigning zeroes and considering using weighted grade categories.
Att föra en dialog kring bedömning anses vara en viktig del av ett studentcentrerat arbete inom högre utbildning. Detta anses också innebära en potential för djupgående förhandling om vad som är lämpliga förväntningar på studenters arbete. Men en aktuell avhandling vid Göteborgs universitet visar att dessa samtal om bedömning för med sig egna problem.
Studien undersöker sambanden mellan skolkontextuella faktorers (ledarskap, lärarsamarbete och skoletos) betydelse för graden av fusk bland elever på gymnasieskolan, samt huruvida dessa samband medieras av elevernas moral och betyg. (pdf)
Många legitimerade lärare ska nu inför skolavslutningen sätta betyg tillsammans med en obehörig kollega. Till detta behövs det tid, tid som inte alltid vikts i uppdraget. Lärarförbundets grundskoleexpert Lisa Heino berättar vad som gäller.