Opinionsundersökningar och politiker vill se ett återinförande av ordningsbetyg i skolan. Men vad är egentligen ordningsbetygens historia och vad är det de har mätt i olika tider? Christian Lundahl och Germund Larsson uppmanar till att frågan utreds och att man då tar hjälp av utbildningshistorisk forskning.
Kvinnor har högre avgångsbetyg medan män har bättre resultat på högskoleprovet. En ny IFAU-rapport visar att betyg och högskoleprov delvis fångar olika saker, och att de med goda betyg oftare slutför en högskoleexamen.
Samtal med betygsforskaren Alli Klapp kring frågor om betyg, betygssättning och bedömning i skolan. Hur tolkar vi betyg, och vilken typ av kunskaper och förmågor mäter vi med betyg?(webbradio)
Ta chansen att öka dina kunskaper inom området likvärdig och rättvisande betygssättning. Webbkursen riktar sig till dig som undervisar elever i grundskolan, gymnasieskolan eller vuxenutbildningen.
Det var i samband med SKL:s mattesatsning år 2015 som Värmdö började samla alla kommunens grundskollärare i teoretiska ämnen för att sambedöma de nationella proven. "Det handlade om att skapa förutsättningar för en bättre likvärdighet mellan skolorna. Men också om att fördela den administrativa arbetsinsatsen", säger skolchef Mats Lundström.
Ordning i skolan kommer inte nås genom ordningsbetyg. Istället krävs att eleverna får delta i formulerandet av regler och att de accepterar de sanktioner som gäller när man bryter mot dessa, menar Gunnar Cardell, fil dr i pedagogik, pensionär, före detta mellanstadielärare, universitetslektor och lärarutbildare.
Att samarbeta kring frågor om bedömning och betygssättning har visat sig vara ett betydelsefullt redskap för ökad likvärdighet. Lyssna på ett eller flera avsnitt i vår podcastserie om bedömning och betyg och diskutera med dina kollegor.