Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Debatt"

Visar sida 7 av 7

Forskning och utveckling kategorier

"Den virtuelle undervisning skal ikke erstatte, men udvide den fysiske undervisning"

2021-08-20
Fjernundervisningen på de gymnasiale uddannelser viste fordele og ulemper ved den virtuelle undervisning. Men de positive erfaringer risikerer at drukne i en polariseret diskussion af, om vi skal have mere eller mindre virtuel undervisning, skriver seniorkonsulent Anne Katrine Kamstrup.
Forskning och utveckling kategorier

Ingrid Carlgren: Alternativa fakta frodas i skoldebatten

2021-05-11
Kunskapsresultatens nedgång i svensk skola skylls inte sällan på en så kallad konstruktivistisk pedagogik som påstås ha införts med 1994 års läroplan. Ingrid Carlgren menar att detta inte stämmer, utan att det är en slags alternativa fakta som får styra skoldebatten. Förklaringen till den ökande användningen av “eget arbete” i skolan kan snarare förklaras med…
Forskning och utveckling kategorier

"Praktiknära forskning i samverkan – hur ska det gå till?"

2020-12-16
Vilka förväntningar är rimliga att ställa på praktiknära forskning, frågar Serder och Malmström i sin artikel i PfS tidigare i år. Vilka spänningar finns mellan olika parters syn och vad leder de till? Det är frågor som vi som företrädare för det fristående forskningsinstitutet Ifous gärna tar vidare – till samverkan som en förutsättning för…
167