Anna Henriksson Perssons forskning handlar om skolans demokratiska uppdrag och hur lärare i årskurs 4–6 resonerar kring elevers inflytande i undervisningen.
While awareness of the need to teach with social justice has increased, research suggests that significant disparities in educational opportunities continue to negatively affect marginalised students. Scholars have suggested teachers with certain caring dispositions are more likely to teach with social justice and there is some evidence that empathic and compassionate teachers are more likely…
Hur kan utrymme skapas i bildundervisning för elevers egna erfarenheter av bilder som visuell kultur? Det är en av frågorna som Mari Hysing utforskar i sin avhandling.
Undervisning om mänskliga rättigheter i skolan är ett komplext område som lärare kan känna sig osäkra för hur de ska ta sig an. Då mänskliga rättigheter blir allt mer ifrågasatta och utmanade på samhällets alla nivåer blir den här undervisningen alltmer angelägen. (pdf)
The growing problem of misinformation underscores the importance of teaching civic information criticism as a part of citizenship education. To support students’ abilities to participate in democracy, it is central today to address issues of free speech, free press, and protection against harmful misinformation in education. (pdf)
En majoritet av svenskarna tycker att skolans viktigaste uppgift är att fostra demokratiska medborgare, visar en studie. Forskare tycker att debatten om skolan behöver bli mer saklig och mindre fixerad vid betyg och konkurrens.
Education plays a key role in democracy. Nonetheless, while Finnish teachers are positive about educating for democracy, they feel that they lack the right resources to achieve this and tend to exhibit a passive approach to participation. The study contributes to the discussion on democratic education through teachers’ reflections on remote education. (pdf).
Sverige är en kombination av nationell välfärdsstat och global konkurrensstatvilket genomsyrar såväl politisk debatt som politiska ambitioner. Det är med dennautgångspunkt som vi undersöker svenska folkets erfarenheter och bedömningar avskolan och olika skolpolitiska ambitioner knutna till välfärdsstat respektive konkurrensstat. (pdf)
En stor majoritet av svenskarna anser att skolans viktigaste uppgift är att fostra demokratiska medborgare. Det visar den senaste SOM-rapporten, där forskare vid Göteborgs universitet har analyserat medborgarnas syn på skolans syfte, kvalitet och politiska inriktning.
In this paper, we explore how participation and participatory writing can be enhanced through Appraisal theory and reader awareness. Democratic participation by the means of writing is a crucial and powerful tool.
Internationella studier visar att svenska elever har goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor, men deras engagemang för demokratin minskar. Månadens forskare, professor Maria Jansson, har tillsammans med kollegor undersökt hur frågedriven och undersökande undervisning kan öka elevernas sociala och politiska tillit för samhällets institutioner.