Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Didaktik"

Visar sida 1 av 80

Forskning och utveckling kategorier

Björn Kindenberg: Generativ AI och generiska lärandeteorier – lärarprofessionen behöver mer kraftfulla teorier

7 januari
Vi får hoppas att den uppvärdering av ämnesdidaktik och pedagogisk innehållskunskap som utredningen trots allt andas får genomslag i lärarutbildningen. I annat fall lär vi framöver få se fler ChatGPT-genererade, generiska lektionsupplägg baserade på utdömda lärandeteorier och dagsländor, skriver Björn Kindenberg, lektor i grundskola.

Vilka undervisningsrelaterade problemområden väljer lärare att undersöka i sin undervisning, och hur kan dessa val förstås?

2024-05-15
Denna artikel syftar till att fördjupa förståelsen för lärares professionalitet och samhällsuppdrag genom att undersöka vilka undervisningsrelaterade problem lärare väljer att adressera och varför. Studien gjordes inom ett av Ifous forsknings- och utvecklingsprogram.
1280