Hur ska det egentligen gå till när skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? Läs ett utdrag ur temat i nya numret av Skolportens magasin.
Poddagogen gästas av forskaren Eva Klope som intervjuas om hur elever på gymnasiets frisörutbildning förhandlar och iscensätter identiteter i relation till frisöryrket och frisörutbildningen. Poddare är lektorerna Janne Kontio och Sofia Lundmark.
Forskarskolan Käkk, Kunskap, ämnen och kvalitet i lärarutbildning och klassrum, vänder sig till lärarutbildare med ett ämnesdidaktiskt intresse och finansieras av Vetenskapsrådet, VR.
Didaktik är ett för lärare centralt praktik-teoretiskt kunskapsområde. Området har en lång historia inom akademin, men har aldrig slagit igenom vare sig inom akademin eller i skolan. Det är dags att ändra på det – gör didaktik till huvudområde inom lärarutbildning, menar Jesper Sjöström, lärarutbildare, docent och biträdande professor i utbildningsvetenskap.
Det är dags att vi lämnar debatten om den bästa undervisningsmetoden bakom oss, menar Svante Holmberg, förstelärare vid Hersby gymnasium Lidingö. Genom analogin mellan lärar- och terapeutyrket argumenterar han för att det är lärarens hantering av metoden som är avgörande, inte metoden i sig.
Talängslan bör ses som ett klassrumsfenomen och en didaktisk utmaning snarare än som ett problem för vissa individer. Det menar Maria Nilsson som har undersökt hur elever i årskurs 2-5 upplever muntlig interaktion i engelskundervisningen.
I del 3 av Skola och samhälles samling av reflektioner under corona-pandemin skriver gymnasieläraren Karin Berg under rubriken "Vem tar egentligen ansvar för svensk skola?".
Samtal om undervisning i naturvetenskap kan ge lärare möjlighet till ämnesdidaktisk utveckling. Men att bara sitta ner och prata räcker inte. Ska hela lärarkollegiet utvecklas krävs att samtalen karaktäriseras av både ett komplext innehåll och en hög grad av interaktion, visar forskning från Göteborgs universitet.
Lotta Wedman vill med sin avhandling bidra med forskning inom matematikdidaktik, både teoretiskt och metodologiskt. Teoretiskt med en förståelse av olika synsätt på begreppet "begrepp". Metodologiskt bidrar studien med erfarenheter kring hur begreppsanalyser kan göras.
Some schools are changing the way they teach reading—based on research that shows background knowledge is more critical to comprehension than general skills like ‘finding the main idea.’
Skolans lärandeuppdrag som bildningsidé, däribland undervisningens utformning, måste diskuteras och drivas av blivande lärare, verksamma lärare, lärarutbildare och undervisningsinriktade forskare, skriver lärarna och doktoranderna Helena Eriksson och Anna-Maria Bergkvist.