Dagens elever lever i ett alltmer digitaliserat samhälle och därför har regeringen beslutat om förändringar i styrdokumenten för grundskole-, gymnasie- och vuxenutbildningen. Eftersom det finns ett stort behov av kompetensutveckling har vi material för det redan nu. Mer kommer under vårterminen, till exempel en webbkurs om programmering
Hur kan man förstå och möta kränkningar och mobbning på nätet? En utgångspunkt kan vara att fråga vad det innebär att gränsen mellan fritid och skola inte blir lika tydlig i och med tillgången till internet. Det som händer på internet och sociala medier, oavsett var det sker: i hemmet eller på väg till skolan,…
I mitten av november presenterade Skolforskningsinstitutet en systematisk forskningsöversikt om digitala lärresurser i matematikundervisningen. Syftet är att öka förståelsen för hur digitala lärresurser kan stimulera barns och ungdomars kunskapsutveckling i matematik.
Forskningsprojektet Loop visar att lärare kan göra på flera olika sätt för att antingen skapa känsla av ”ett sammansatt klassrum” i det fysiska och virtuella klassrummet, eller för att hålla dessa utrymmen separata från varandra.
Schools use the internet for a lot of learning: researching, virtual travel, watching videos. Educators say it opens their classrooms to the world. The removal of net neutrality could change all that.
Kan spelbaserat lärande utveckla elevernas ämneskunskaper, stärka deras motivation och trivsel i skolan och träna dem att tänka kritiskt, samarbeta och lösa problem? Det kommer forskare undersöka i ett femårigt danskt forskningsprojekt.
Educators and students of CS50, a widely popular computer science class at Harvard that’s also available in a high school AP version, use a variety of tools to help with the collaborative part of learning computer science.
Programmering är en del av elevers digitala kompetens. Därför ska matematik- och tekniklärare på grundskolan undervisa om programmering. I början av mars beslutade regeringen om förändringar i skolans styrdokument som träder i kraft nästa läsår.
Nästa år blir den svenska skolan mer digital när programmering ska in på schemat. Men behovet av fortbildning är skriande och många lärare är bekymrade inför programmeringens intåg i klassrummet.
För att en elev ska kunna använda ett digitalt läromedel räcker det inte med att det pedagogiska innehållet har rätt nivå, även de tekniska delarna måste fungera korrekt. Hur blir då digitala läromedel användbara?