Hur ska vi använda all data vi har? Vilken data behöver vi för att välja hur vi ska agera? I de frågorna tog drygt 100 lärare, rektorer och skolchefer avstamp när de inledde FoU-programmet Datadriven Skolförbättring. Efter tre år gissar de mindre, är mer självkritiska och agerar mer medvetet än tidigare.
Denna artikel undersöker hur skolan kan utgöra en plats som tar hänsyn till digitaliseringens påverkan och samtidigt verka för lärares och elevers kommunikativa och mellanmänskliga möten.
This paper investigates how to reduce the theory-practice gap by making research the object of discussion for researchers and practitioners. The study is situated in the wicked problem of using digital technology in mathematics education
This paper presents a design-oriented approach to address the challenge of bridging the gap between educational research and practice by empowering teachers to make use of research findings in their classrooms.
När en så kallad social robot används i matematikundervisningen uppstår en komplex lärsituation, med en rad didaktiska och etiska dilemman som lärare behöver hantera. Det visar Sara Ekströms avhandling.
Forskaren Susanne Kjällander ser många fördelar med digitaliseringen i förskolan. "Men det ska inte användas som barnvakt eller avledning. Låt barnen producera i stället för att konsumera", säger hon.
Svenska studenter är positiva till AI som verktyg i sina studier, samtidigt som många menar att det är ytterst oklart var gränsen går vid fusk. Chalmers tekniska högskola är först ut i Europa med en storskalig studie som undersöker studenters relation till AI inom högre utbildning.
Genomtänkt spelifiering kan öka elevernas motivation och därmed lärandet, men till en del avtar effekten när spelifieringen inte längre har nyhetens behag. Det bästa är när läraren ser vad andra gör, läser på och experimenterar, och drar nytta av egna och andras erfarenheter.
Förskollärarna Hillevi Skoglund och Sofia Andersson i Eda kommun har arbetat fram ett IKT-bibliotek och ett bokningssystem där förskolan kan boka saker från biblioteket och även boka en IKT-pedagog. Under sitt deltagande i Framtidens Lärande Väst hoppas de kunna inspirera andra till nya idéer på hur arbetet med att utveckla digitaliseringen kan se ut.