Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Digitalisering"

Visar sida 41 av 126

Välj typ av innehåll inom kategori "Digitalisering":

Forskning och utveckling kategorier

Kloka val av spelappar stärker lärandet

2021-10-15
Spellappar som lärresurs finns i en mängd olika varianter, och kvaliteten mellan dem skiljer sig stort. Eftersom få appar bygger på forskning eller är vetenskapligt utvärderade är det viktigt att lärare har kunskap om viktiga aspekter vid val av resurser, till exempel kopplingen till läroplanen, bra återkoppling och aktivt deltagande.

Hon fascineras av mötet mellan läraryrket och den digitala teknologin

2021-10-12
Efter sex år på Göteborgs universitet är Catarina Player-Koro tillbaka där allt startade. Med kunskaper och nya perspektiv kring betydelsen av strukturer kring forskarmiljön och dess påverkan på grundutbildningen, återvänder hon till Högskolan i Borås. Nu i rollen som professor i pedagogiskt arbete inriktning digitalisering.

"Mer fjärr- och distansundervisning kan ge elever ökade möjligheter"

2021-10-11
Vanlig fjärr- och distansundervisning blandas i debatten ihop med den nödundervisning i digital form som skolor temporärt införde under pandemin. Det medför rädsla inför en nödvändig utveckling, där fjärr- och distansundervisning behöver få större utrymme än vad reglerna idag tillåter, skriver Anna Åkerfeldt, forskare och process- och projektledare för Ifous FoU-program Digitala lärmiljöer.
Forskning och utveckling kategorier

Chattbot som studievägledare på Realgymnasiet

2021-10-06
Realgymnasiet har implementerat en chattbot som svarar på presumtiva elevers frågor om utbildningen. Utöver att botten är tillgänglig dygnet runt och avlastar skolans studio- och yrkesvägledare, ger frågorna också skolan bra kunskap om vad kommande elever vill veta och vad de efterfrågar.
1404142126