Digitala verktyg används ofta till annat än skolarbete i klassrummet. Detta tar upp en stor del av undervisningstiden, vilket främst drabbar elever som har särskilda behov, menar Lars Almén som undersökt effekterna av digitaliseringsstrategin.
Högskolan Väst siktar på utbildning med större inslag av teknik och undervisning på distans. Dessutom har skolan numera ett labb som bland annat har utvecklat en chattbott till studenterna.
Österåker kommun testar ett nytt verktyg som analyserar elevernas läskunskaper med hjälp av AI. Verktyget används sedan tidigare i ett femtontal kommuner i landet och är baserat på forskning från Karolinska institutet.
Last March, Zoom, the ubiquitous online conferencing platform, became a staple of daily life for many students and educators as learning shifted online. Millions downloaded it—and first learned of it—back in early 2020, when lockdowns forced billions of students online, and at least 100,000 schools onto Zoom.
Digitalisering över en natt? Eller väl förberedda för fjärr- och distansundervisning? En förändrad skola ser vi i alla fall efter snart tre terminer med en pandemi. Men om vi hamnar i en verklig kris – hur beredda är vi då med ett starkt decentraliserat skolsystem? En erfarenhet står dock fram tydligt – vikten av det…
Hur löser barn matematiska tal och vad behövs för att de inte ska missa viktiga pusselbitar när talen blir svårare? Ja, det är ett av flera forskningsprojket som just nu pågår vid Örebro universitet och artificiell intelligens, AI, och ögonspårning är nyckeln till en del av svaren.
Lars Alméns forskning visar att den stora skillnaden före och efter regeringens digitaliseringsstrategi 2017 är att datorsalarna försvann och eleverna fick ständig tillgång till digitala verktyg. Hur dessa verktyg används i undervisningen har dock inte förändrats i så hög grad.