This paper investigates how to reduce the theory-practice gap by making research the object of discussion for researchers and practitioners. The study is situated in the wicked problem of using digital technology in mathematics education.
Ska elever kunna genomskåda nätets bluffar behöver de rustas med en rad källkritiska strategier – i flera olika ämnen. Det menar professorn Thomas Nygren, som tillsammans med lärare utforskat hur skolan kan stärka elevernas digitala självförsvar.
Kan VR-miljön hjälpa elever att nå djupare i sin matematiska förståelse? Det tror matematikläraren Henrik Kullander som i två år deltagit i ett forskningsprojekt. I höstas var han redo att testa tekniken med tolv av sina elever i en första pilotundersökning.
Femåringar som konsumerar mycket digitala medier på engelska får sämre språkförmåga på svenska. Det visar ny forskning från Linköpings universitet. Därför borde debatten handla mer om innehållets kvalitet och språk än om skärmtid, menar forskarna.
Nyligen presenterades utredningen om en mobilfri skola. Det är naivt att försöka placera skolan och eleverna utanför mediesamhället, skriver Ingrid Forsler, docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola.
Barns liv och aktiviteter sker i stor utsträckning i den digitala världen. Skolan har ett uppdrag att utveckla elevernas digitala kompetens, men en ny avhandling från Göteborgs universitet visar på stora skillnader i undervisningen och bristande samordning.
Otydlighet i både styrdokument och ledarskap försvårar skolans hälsofrämjande arbete, visar Hadil Elsayeds forskning. "Något som är anmärkningsvärt är att de som arbetar inom elevhälsan har två olika chefer, en rektor på skolan och en annan chef på kommunen", säger Hadil Elsayed.
Nyt studie understreger, at skærmbrug efter sengetid kan være særdeles forstyrrende for søvnen – men til forskernes overraskelse var sociale medier ikke værre end skoleopgaver og spil.
Datorer, OH-apparater, skolbänkar och annan utrustning har satt sin prägel på undervisningen i den svenska skolan under olika tider. Samtidigt har utrustningen också förändrats av idéerna om hur undervisningen borde bedrivas. Detta är något som Andreas Westerberg visar i en ny avhandling vid Umeå universitet.
This study applies transpositional grammar to decode the structure of meaning in MOOC video lectures, offering a fresh analytical lens for understanding multimodal learning materials.