EU-kommissionen har tagit fram ett verktyg för hela unionen: SELFIE: Self-reflection tool for digitally capable schools. I den kan skolor se hur långt de kommit med digitaliseringen jämfört med andra skolor i Europa som använder Selfie.
Tor Ahlbäck har i sin avhandling undersökt i vilka avseenden den digitala skrivtavlan har bidragit till digitaliseringen av grundskolan och i vilka avseenden den förändrat undervisningen.
Den egna undervisningsmiljön är en viktig faktor för lärares pedagogiska utveckling. Det menar Clarie Englund som forskat om lärare som arbetar på ett nätbaserat farmaciprogram.
Elias är ny språklärare på Tammelanskolan i Tammerfors i södra Finland. Elias kan 23 språk, har oändligt tålamod och får aldrig en elev att skämmas för sina frågor. Elias är även en robot.
Hallå där Ylva Ågren, universitetslektor vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, som får Brio-priset 2017 för sin forskning om barns medialiserade värld.
FoU-programmet Programmering i ämnesundervisningen engagerar lärare, skolledare och forskare och ska säkra att grundskolornas utbildning i programmering vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund.
Att ständigt ha mobilen inom räckhåll gör ungdomar deprimerade och självmordsbenägna. Det hävdar den amerikanska psykologiprofessorn Jean Twenge. Andra forskare menar att hon har helt fel och pekar i stället på en mängd positiva effekter. Vem kan vi lita på?
En debatt om det kritiserade betygssystemet, datorer i skolan och katederundervisning mellan två politiker och två forskare avslutar Vetenskapsradions skolserie som sänts under veckan.