Läs- och skrivappar kan förbättra läsförmågan hos elever med grav dyslexi lika mycket som traditionell specialpedagogisk undervisning. Det visar en ny studie vid Linnéuniversitetet.
Fredrik Hanells avhandling belyser mötet mellan förskollärarutbildningens sociala praktik och praktiker utvecklade kring användning av digitala redskap.
A report finds that online education "has failed to reduce costs and improve outcomes for students," even as it becomes the fastest-growing segment of higher education, particularly at for-profit institutions. Researchers say hybrid models that involve some face-to-face interaction with instructors and other students have fewer problems.
Simon Sjöholm arbetar som produktspecialist inom it-relaterade hjälpmedel. Här berättar han om hur han klarade skolan med goda betyg trots sin språkstörning.
Susanna Nordmark har tillsammans med lärare och elever tagit fram en särskilt designad arbetsmetod för mobilt digitalt berättande. Resultaten visar att den tekniska lösningen kan användas oberoende av ämne, användarens ålder och tidigare kunskaper om teknikförstärkt lärande.
Jörgen Holmberg har forskat om undervisningsdesign som process och hur IKT kan användas för att skapa didaktiska mervärden för undervisning och lärande.
När barn spelar analoga spel blir det en helt annan aktivitet än när de spelar digitalt. Till exempel när det gäller den sociala interaktionen, visar Malin Nilsens forskning.
The education sector, both higher education and K-12, is particularly vulnerable to cybersecurity attacks as efforts to secure its networks lag behind those of other industries, a report from security company SecurityScorecard finds. Company Co-founder Sam Kassoumeh says systemic underfunding of IT departments has contributed to the problem.