Olika lokala förutsättningar innebar att skolans digitalisering ser ser väldigt olika ut beroende på var i Sverige man bor. Det visar Ulrika Gustafsson i sin avhandling.
Vi får hoppas att den uppvärdering av ämnesdidaktik och pedagogisk innehållskunskap som utredningen trots allt andas får genomslag i lärarutbildningen. I annat fall lär vi framöver få se fler ChatGPT-genererade, generiska lektionsupplägg baserade på utdömda lärandeteorier och dagsländor, skriver Björn Kindenberg, lektor i grundskola.
Nuvarande styrdokument brister i att ge idrottslärare tillräcklig vägledning för att koppla digital teknik till miljö- och hållbarhetsfrågor i idrottsundervisningen. Det visar Andreas Isgren Karlsson i sin avhandling.
Eva-Maria Ternblad har forskat om virtuella lärmiljöer, och utvärderat hur elevers kunskapsinhämtning kan skilja sig åt beroende på läromedlets utformning.
Ulrika Gustafssons avhandling bidrar med ny kunskap om hur nationella digitaliseringsinitiativ för skolan tar form och belyser särskilt små kommuners utmaningar och strategier i digitaliseringsprocessen
The flexibility of online education is one reason it is growing, but challenges remain regarding engagement, inclusion and access, Thomas Dyer and Rebekah Dyer of Grand Canyon University write. They highlight more than a dozen ways to make a difference, including universal design for learning, financial support, virtual mentorship and culturally responsive teaching.
Assisterande teknik, AT, kan både överbrygga svårigheter och bidra till att utveckla mer avancerade färdigheter hos eleverna. Det menar Gunilla Almgren Bäck som har undersökt effekten av AT med särskilt fokus på tal-till-text.
Ungdomar med mycket fysisk aktivitet har inte bättre betyg däremot rapporterar de bättre psykisk hälsa. Mycket skärmtid har samband med både sämre psykisk hälsa och lägre betyg, visar ny forskning. "Det är viktigt att i skolan diskutera hur unga kan få en balans i livet", säger forskaren Karin Kjellenberg.
I sin avhandling, Skolans digitalisering i Sverige – Styrning och tolkning av policy i en decentraliserad utbildningskontext, har Ulrika Gustafsson undersökt hur den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet, som gällde mellan 2017–2022, har tolkats och implementerats.
Hur fungerar assisterande teknik, särskilt tal-till-text, i jämförelse med tangentbordsskrivning, för att överbrygga svårigheter vid läs- och skrivsvårigheter eller dyslexi? Det är en av frågorna som Gunilla Almgren Bäck undersäker i sin avhandling.