Pojkar med migrationsbakgrund var mest utsatta för olika former av mobbning och kände minst skoltillhörighet – både i Finland och Turkiet. Det visar Isla Varpulas avhandling om hur kamrataggression, sexuella trakasserier och skoltillhörighet samvarierar med elevernas migrationsbakgrund och kön.
Trots att barn- och elevskyddslagens (BeL) påtagligt förändrat villkoren för skolan på flera sätt har lite uppmärksamhet riktats mot hur diskrimineringslagstiftning konstrueras som en lösning för skolan, vilket artikeln syftar till att undersöka.
School pupils who regard their teachers as discriminatory are likely to be behind in reading and maths, research has found. The conclusion comes after a study led by Dr Gulseli Baysu of Queen’s University Belfast which has been described as the first large-scale, multi-country research of its kind.
Genom att fokusera på svarta elevers erfarenheter i en skola med vit majoritet belyser Heidi Katz avhandling mekanismer i skolorna och som skapar ojämlikhet när det gäller att få tillgång till möjligheter och positiva skolupplevelser.
Kommunernas förebyggande arbete mot våldsbejakande extremism riskerar att inte få avsedd effekt. I stället kan insatserna leda till oönskade konsekvenser som diskriminering, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
Högutbildade föräldrar och föräldrar med svenska namn får ett bättre bemötande när de kontaktar skolor för att få information, visar en studie från Uppsala universitet.