Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Elevhälsa"

Visar sida 1 av 63

Connected Belonging: A relational and identity-based approach to schools' role in promoting child wellbeing

8 maj
With levels of mental health difficulties among young people rising and policymakers focusing on the state's role in promoting young people's wellbeing, educational institutions have become positioned on the front line as key sites to identify and implement wellbeing interventions. This paper draws on a series of policy analyses and qualitative studies with young people…

Kompetensbrist bromsar datadrivna metoder i skolan

6 maj
Många skolor ser datadrivna metoder som ett sätt att höja utbildningskvaliteten. Men vad är det som främjar eller hindrar skolor som vill jobba datadrivet? Inom ramen för Ifous-programmet Datadriven skolförbättring fick Robert Hegestedt möjlighet att undersöka detta som följeforskare.
Forskning och utveckling kategorier

"Vi har ett stort behov av forskning som ger konkreta lösningar som gör skillnad för barnen"

22 april
När det kommer till att kartlägga hur utbrett problemet med våld mot barn är i Sverige är forskningen omfattande, men det har länge saknats kunskap om vilka insatser som hjälper våldsutsatta barn på lång sikt. Maria Eriksson, professor i socialt arbete vid Marie Cederschiöld högskola, berättar i en intervju med Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och…
1263