Skolan lägger grunden för hela livet. Bara att klara sig igenom skolan, oavsett utbildningsnivå eller betyg, är en av våra största friskhetsfaktorer. Frågan är – hur vi hanterar detta faktum?
Psykiska och fysiska hälsoproblem hos barn och ungdomar hänger ofta ihop och kan spåras till en gemensam riskfaktor. Det visar ny forskning från Örebro universitet.
Matthew Robert Cashman har i sin avhandling undersökt hur olika nivåer i det svenskaskolsystemet - från nationell policy till konkreta undervisningspraktiker - formar ungas psykiska välbefinnande.
Barn och unga personer med psykiatriska besvär är extra sårbara för sexuellt våld i den digitala miljön, visar en ny avhandling. "Sexuellt våld mot barn på nätet är en samhällelig fråga", säger forskaren Frida Carlberg Rindestig.
En ny studie viser at bare rundt halvparten av barn med ADHD trives på skolen. Trivselen er lavest hos de som får undervisning utenfor klassen store deler av dagen.
Flickor självrapporterar fler svårigheter med exekutiva funktioner medan lärare skattar pojkars svårigheter som mer utmärkande. Det framkommer i Frida Ilahis avhandling.
Att prata om etnicitet är viktigt och värdefullt för unga, men också laddat och sammanknippat med negativa upplevelser beroende på sammanhang. Det visar David Sandbergs avhandling.
Tema: Lärares bedömarkompetens blir allt viktigare. Men det är en utmaning att bedöma elever på ett rättvist sätt utan att spä på deras oro och stress (premium).
Genom att fokusera på återkoppling och kunskapsmål i stället för betyg på proven har Ribbyskolan i Haninge kommun fått lugnare och mer målmedvetna elever (premium).
Långvarig skolfrånvaro är ett växande problem. Vad finns kvar att göra när verktygslådan inte längre räcker till? Kan hästar få eleverna att bryta sin sociala isolering (premium)?
Skolledare behöver gå före och driva på det förebyggande arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck. Det menar Magnus Klingberg, grundskolechef i Kumla, som prisats för sitt arbete (premium).