Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Elevhälsa"

Visar sida 3 av 68

Martina Jordan. Foto Jeanette Dahlström

Motiverande samtal stärker lärares självtillit

23 september
Utbildning i motiverande samtal kan vara ett konkret sätt att stärka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer. Det visar Martina Jordans avhandling som nu har valts till Lärarpanelens favorit.

Lärares arbete med elevers hälsa är viktigt – men riktlinjerna oklara

8 september
Hälsa och lärande hör ihop. Lärare, utifrån både didaktisk och relationell kompetens, har stor betydelse för hur elever mår. Men oklara riktlinjer och policydokument gör lärarnas roll i elevhälsoarbetet otydlig och öppnar för stora lokala variationer, visar Zofia Hammerins forskning.
Forskning och utveckling kategorier

"Vi gör elevhälsa tillsammans"

5 september
Elevhälsoarbetet måste samordnas för att skolan ska nå målet om en främjande och förebyggande lärmiljö. "Elevhälsa är något vi gör tillsammans. Det är ett synkroniserat lagarbete, där rektors roll är att leda laget, säger Pia Skott, docent i pedagogik och universitetslektor, Stockholms universitet.