Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Elevhälsa"

Visar sida 46 av 68

Vilken mening!? En blandad metodstudie i religionspsykologi av meningsskapandets betydelse för skolungdomar

2018-12-04
Åsa Schumann har undersökt svenska elevers förmåga att uppleva sammanhang och mening i tillvaron och dess relation till viktiga områden i livet såsom kamratskap, skolsituationen, moral samt synen på existentiella och religiösa frågor.
Forskning och utveckling kategorier

Hälsa och livsvillkor bland unga hbtq-personer

2018-11-23
Genom rapporten "Hälsa och livsvillkor bland unga hbtq-personer" vill Forte belysa kunskapsläget kring livs- och hälsosituationen för unga hbtq-personer, och visa på skillnader och likheter i erfarenheter mellan unga homo-, bi-, transsexuella och queerpersoner. Rapporten utgör ett kunskapsbaserat underlag med rekommendationer och kunskapsluckor (pdf).
Forskning och utveckling kategorier

Rapport om unga hbtq-personers hälsa och livsvillkor visar på kunskapsluckor

2018-11-23
Unga hbtq-personer löper större risk att drabbas av depression, ångest, sömnsvårigheter, huvudvärk, magbesvär och självmordsbeteende. Allt mer forskning tyder på att detta beror på gruppens större utsatthet för olika stressfaktorer. En ny forskningsrapport från Forte visar att det behövs mer forskning på området, särskilt med inriktning på svenska förhållanden.

Många faktorer styr elevers känsla av delaktighet

2018-11-20
Funktionsnedsättningar ska inte underskattas men en diagnos i sig ger inte tillräcklig information om elevers känsla av delaktighet. I sin forskning om ungdomars upplevda delaktighet visar Frida Lygnegård att den beror på flera faktorer, som kompisar, stöd från syskon och atmosfären i familjen.
145464768