Anna Henriksson Perssons forskning handlar om skolans demokratiska uppdrag och hur lärare i årskurs 4–6 resonerar kring elevers inflytande i undervisningen.
Hur kan utrymme skapas i bildundervisning för elevers egna erfarenheter av bilder som visuell kultur? Det är en av frågorna som Mari Hysing utforskar i sin avhandling.
Over the course of one year, a team of teachers and two classes of students in a Norwegian vocational upper secondary school explored how to further develop participation practices through an insider action research approach.
God stämning i klassrummet, uppgifter på olika nivåer och traditionell lärarledd undervisning. Det är delar som eleverna uppskattar, visar en studie om elevinflytande.
I sin avhandling har Matteo Cattaneo undersökt hur lärare kan lyssna mer på barnen. Han ser storytelling som ett kraftfullt pedagogiskt verktyg: "Genom storytelling är det möjligt att se på världen med andra ögon och med nya perspektiv", säger Matteo Cattaneo.
Idrott och hälsa kan fungera som en plattform för barn att vara kreativa, utveckla sina språkkunskaper och utöva inflytande. Det menar Matilda Lindberg som forskat om empowerment hos elever i idrott och hälsa med hjälp av cirkusaktiviteter.
Björn Kindenberg och Magdalena Fernler på Grimstaskolan i Vällingby har skrivit en utvecklingsartikel om hur eleverna kan visa vägen till en god undervisning.
Cirkusaktiviteter som ett inslag i ämnet idrott och hälsa kan ge flera vinster. Det visar Matilda Lindberg i sin avhandling där hon använt cirkus som pedagogiskt verktyg. Hennes arbete syftar till att främja elevers möjlighet till inflytande och föreslå en förändring av undervisningen i idrott och hälsa.
Det finns en diskrepans mellan lärarnas och elevernas syfte med undervisningen i hem- och konsumentkunskap. Det visar Gita Berg i sin avhandling om hälsoaspekten i relation till mat i ämnet hem- och konsumentkunskap.
Tydligt fokus på delaktighet och inflytande för både barn och medarbetare gav positiva resultat i förskolans arbete kring hållbarhet. Det visar förskollärarna Sofie Spångberg och Susanna Fors i sin utvecklingsartikel, som skrivits inom ramen för Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Hållbar förskola.