Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Elevinflytande"

Visar sida 4 av 15

Välj typ av innehåll inom kategori "Elevinflytande":

Två lärarkategoriers arbete med sociala relationer i övergången från förskoleklass till årskurs 1

2018-10-23
Pernilla Kallbergs avhandling bidrar till att belysa hur lärares målmedvetna handlingar för att skapa en fungerande undervisningsmiljö i övergången blir särskilt värdefulla ur utbildningssynpunkt, i form av uppmärksammade socialisationsprocesser.
Forskning och utveckling kategorier

Doktorand undersöker samhällsinflytande för unga vuxna med intellektuell funktions-nedsättning

2018-06-13
Järfälla kommun är en av Sveriges kommuner som startat ett inflytandecafé. Detta riktar sig till ungdomar och unga vuxna med funktionsnedsättning. Forskaren Jenny Rosendahl, vid Specialpedagogiska institutionen, undersöker hur det ser ut med demokrati och inflytande i kommunen för denna grupp samhällsmedborgare.

Peer interaction in preschool: Necessary, but not sufficient: The influence of social interaction on the link between behavior difficulties and engagement among children with and without need of special support

2018-03-20
Barn som ofta är aktivt engagerade i förskolans vardag har bättre förutsättningar att utvecklas och lära sig nya färdigheter, visar Madeleine Sjöman i sin avhandling.
134515