Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Engelska"

Skolämnet

Visar sida 2 av 12

Forskning och utveckling kategorier

Skönlitteratur i engelskundervisningen fyller många funktioner på gymnasiet

2023-09-27
Enligt Skolverket ska skönlitteratur användas i engelskundervisningen på gymnasiet. Men hur den kan användas och varför är inte tydligt. En ny avhandling vid Göteborgs universitet visar att det finns ett stort eget tolkningsutrymme för lärarna och att skönlitteraturens roll inte är begränsad till språkinlärning och övning av läsförståelse.

Nya studenter dåligt förberedda för akademisk engelska

2023-01-17
Nya studenter på högskolan har svårare med den engelska kurslitteraturen än som tidigare varit känt. Över hälften tycker att engelskan är jobbig och vissa får rentav ångest av den, visar ny forskning. "Gymnasieskolorna måste bli bättre på att förbereda eleverna på vad som väntar", säger Linda Eriksson vid Örebro universitet.
12312