Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Favorit"

Visar sida 11 av 21

Omslag_Skolporten nr 3_2015
Forskning och utveckling kategorier

Digital teknik­ inspirerar unga att träna

2015-10-01
Att rörelse har positiv påverkan på barns förmåga att lära är knappast någon nyhet. Trots detta ges idrott och hälsa ofta minimalt med utrymme i många skolor, menar forskaren Anna-Karin Lindqvist. Nu har hennes avhandling valts ut som en av Lärarpanelens favoriter.
Omslag_Skolporten nr 3_2015
Forskning och utveckling kategorier

1:1 utmaning för lärarna

2015-09-17
Utan pedagogiska planer och fortbildning för lärarna finns det risk för att datorer i skolan används som surf- och skrivmaskiner. Det visar Martin Tallvids avhandling, som nu valts ut som en av Lärarpanelens favoriter.

Promoting adolescents' physical activity at school

2015-04-24
Det är viktigt att betona sambandet mellan fysisk aktivitet och studieresultat, och därmed öka intresset för att införa interventioner för ökad fysisk aktivitet i skolsammanhang. Den slutsatsen drar Anna-Karin Lindqvist, som forskat om hur man kan uppmuntra barn och ungas fysiska aktivitet i skolan.

En reformerad lärare. Konstruktionen av en professionell och betygssättande lärare i skolpolitik och skolpraktik

2015-04-21
De skolpolitiska reformerna har haft stor påverkan på lärarnas arbete i form av nya kursplaner, betygssystem samt lärarlegitimationen. Reformerna har också påverkat föreställningen om läraren, visar Larissa Mickwitz avhandling.
Anna Maria Hipkiss
Forskning och utveckling kategorier

Vardagsspråk dominerar i klassrummet

2015-02-19
Anna Maria Hipkiss konstaterar att vardagsspråket präglar undervisningen i skolan oavsett ämne. ”Det är i princip bara i skolböckerna och på tavlan som eleverna kommer i kontakt med varje ämnes specifika språkbruk”, säger hon.

1:1 i klassrummet. Analyser av en pedagogisk praktik i förändring

2015-02-18
Satsningen på 1:1 (en dator-en elev) är en komplicerad process som utmanar verksamheten i skolan på flera nivåer. Det visar Martin Tallvids avhandling. "Elever i ett digitaliserat klassrum nöjer sig inte med information endast från läraren, därför krävs kunskaper i både källkritik och i sökning på nätet för att möta elevernas behov", säger Martin Tallvid.
110111221