Intresset för fjärrundervisning är stort. Ifous forsknings- och utvecklingsprojekt om fjärrundervisning visar att tiden är mogen att flytta fokus från teknik till pedagogik.
In order to help learners make the most of MOOCs, librarians at Chicago Public Library partnered with Peer 2 Peer University to make online learning social in person.
Hur kan man som lärare optimera undervisningen och göra så att eleverna lär sig mer? Dessa frågor ställde sig läraren Fredrik Lindmark. Lösningen blev en egen Youtubekanal. I dag undervisar han för tusentals elever över hela landet i Sveriges största klassrum.
En undersökning om användning och upplevelser av digitala verktyg bland barn i åldrarna noll till sex år i Norge visar att 65 procent av barnen har använt datorer och 60 procent har använt lärplattor i hemmet innan de når en ålder av sex. I denna artikel identifierar Tove Lafton vad som är avgörande för utvecklingen av fältet av digitala metoder på förskolor i dag.
Vilka fördelar och nackdelar finns det med att läsa skönlitterära texter för elever som studerar gymnasieämnena biologi och naturkunskap? Denna undervisningsmetod diskuterar Roland Jakobsson i sin artikel.
FoU-projektet "Fjärrundervisning – bättre utsikter för fler elever" genomfördes 2016-2017 och är ett samarbete mellan Ifous, Umeå universitet och RISE Interactive, med stöd av Vinnova. Här hittar du slutrapporten.