Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Fjärr-, distansundervisning"

Visar sida 6 av 29

Välj typ av innehåll inom kategori "Fjärr-, distansundervisning":

Metaanalys av forskning om nätbaserad undervisning i skolan under pandemin

2021-10-22
Den globala spridningen av coronaviruset tog ordentlig fart och skolor över hela världen gick över till distansundervisning. Vad betydde det här för elevers studiemotivation, engagemang och känsla av sammanhang? Hur påverkades lärares undervisning och bedömning? En nyligen publicerad metaanalys av internationell forskning ger några preliminära svar.

Edtech unicorn Outschool exploded during the pandemic. What happens next?

2021-10-18
The pandemic set off a great deal of expanding and contracting in the education sector. Some companies and services became obsolete without the availability of face-to-face experiences. Others found their footholds and took off. Outschool, a marketplace for small-group, live online classes for kids ages 3 to 18, certainly seems to have fallen into the…

Opinion: Some warning flags for those embracing personalized learning powered by education technology

2021-10-18
Personalized education was already big pre-pandemic, but home schooling and digital instruction made more parents and teachers embrace the idea. With a shortage of human teachers, many schools jumped on the bandwagon of using technology that collects each child’s personal data and tailors content accordingly. Researchers, however, warn of three dangerous pitfalls.

"Mer fjärr- och distansundervisning kan ge elever ökade möjligheter"

2021-10-11
Vanlig fjärr- och distansundervisning blandas i debatten ihop med den nödundervisning i digital form som skolor temporärt införde under pandemin. Det medför rädsla inför en nödvändig utveckling, där fjärr- och distansundervisning behöver få större utrymme än vad reglerna idag tillåter, skriver Anna Åkerfeldt, forskare och process- och projektledare för Ifous FoU-program Digitala lärmiljöer.
Forskning och utveckling kategorier

Hybridundervisningens utmaningar och möjligheter

2021-10-08
När skolans undervisning under pandemin helt eller delvis genomfördes på distans, synliggjordes en rad pedagogiska utmaningar och möjligheter. Den nya situationen var ibland svår för läraren att hantera. Samtidigt öppnades vägar att göra undervisningen mer flexibel och individanpassad som kan vara till nytta även efter pandemin.
156729