Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Fjärrundervisning"

Fjärrundervisning sker i realtid, dvs elev o lärare är åtskilda i rum men inte i tid. Läraren kör en lektion via Skype eller liknande, alltså. Det ska enligt reglerna också alltid finnas en sk handledare på samma plats som eleven/eleverna.

Visar sida 2 av 6

Välj typ av innehåll inom kategori "Fjärrundervisning":

Combining remote and in-person learning led to chaos, study finds

2022-01-20
Hybrid instruction - a combination of virtual and in-person learning - is the worst way to teach, according to a study of teachers in nine states by researchers from the University of California at Santa Cruz. The study found teachers' preference was to teach fully in person, followed by fully remote.

Vilka lärdomar tar gymnasieskolan med sig från pandemin?

2021-12-03
Hur fungerade den nätbaserade undervisningen under pandemin och vilka lärdomar tar skolledare och lärare på gymnasieskolan med sig in i det nya normalläget? Blir allt ungefär som det var före mars 2020 – eller finns det skäl att tänka i andra banor? Chefen för verksamhetsutveckling på Stadsmissionens skolstiftelse samt rektor och ett lärarlag på Grillska…
Forskning och utveckling kategorier

The benefits of online learning are also its weaknesses. That’s where advisors help.

2021-11-18
Dedicated advisers can pinpoint online students' problems, manage their expectations and offer support and solutions, writes Janet Morrison, director of Champlain College's general education program. For example, an adviser can help procrastinators develop a schedule for assignments and encourage overwhelmed students to pare back on the number of classes taken at one time.

"Mer fjärr- och distansundervisning kan ge elever ökade möjligheter"

2021-10-11
Vanlig fjärr- och distansundervisning blandas i debatten ihop med den nödundervisning i digital form som skolor temporärt införde under pandemin. Det medför rädsla inför en nödvändig utveckling, där fjärr- och distansundervisning behöver få större utrymme än vad reglerna idag tillåter, skriver Anna Åkerfeldt, forskare och process- och projektledare för Ifous FoU-program Digitala lärmiljöer.
Forskning och utveckling kategorier

Pandemins läxa: Personliga möten kan inte ersättas

2021-09-16
Digitalisering över en natt? Eller väl förberedda för fjärr- och distansundervisning? En förändrad skola ser vi i alla fall efter snart tre terminer med en pandemi. Men om vi hamnar i en verklig kris – hur beredda är vi då med ett starkt decentraliserat skolsystem? En erfarenhet står dock fram tydligt – vikten av det…
1236