Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Flerspråkighet"

Visar sida 14 av 15

Välj typ av innehåll inom kategori "Flerspråkighet":

Socialt samspel i förskolan: datorspelande, språkanvändning och tambursamtal

2018-09-20
Det är genom att samspela med andra barn och vuxna som barn lär och utvecklas. Därför är det också viktigt med kunskaper om hur socialt samspel går till för att kunna stödja barns utveckling på ett bra sätt i förskolan, skriver Polly Björk-Willén.

Den flerspråkiga elevens nationella provdeltagande i matematik - diskursiva förutsättningar

2018-06-25
Lärares bedömning av elevers kunskaper har stor betydelse eftersom den visat sig påverka elevers fortsatta skolgång och utbildning. Därför är forskning om förutsättningarna för bedömningspraktiken önskvärd - inte minst då resultaten i denna studie pekar på att dessa elever är en missgynnad grupp vid testtillfället.
Forskning och utveckling kategorier

Flerspråkighet som resurs

2018-01-18
Språk- och kunskapsutveckling hänger ihop och därför är frågor om språk viktiga för alla lärare. Nedan tipsar vi om flera resurser som kan vara användbara för att utveckla undervisningen. Här samlas forskning, reflektionsfrågor och konkreta exempel på hur du kan arbeta med flerspråkighet i klassrummet.
1131415