Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskning"

Visar sida 1 av 21

Forskning och utveckling kategorier

Hvordan hjælper vi elever bedre igennem udskolingen, så de ikke føler sig udskilt og stigmatiseret?

2 maj
Det store fokus på test, prøver, karakterer og uddannelsesparathed i udskolingen risikerer at øge uligheden blandt eleverne, selv om intentionen er det stik modsatte. Sådan lyder en af de vigtigste konklusioner i en ph.d.-afhandling af Gry Tybjerg, forsker ved Center for Anvendt Velfærdsforskning på UCL.

Avhandling om elevers strategier för att hjälpa varandra utsedd till Lärarpanelens favorit

11 april
Elever utvecklar olika informella strategier för att hjälpa varandra med skoluppgifter utan lärarnas vetskap. Utöver att betygen inte blir rättvisa innebär det också att elever inte får det stöd de behöver. Det visar Charlotta Rönns forskning i vilken hon har följt en klass från årskurs 8 till och med årskurs 9. Hennes avhandlingen har nyligen valts till…
1221