Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskning"

Visar sida 14 av 45

UMD researchers to build AI database to improve math learning outcomes

11 mars
A University of Maryland-led team has received a $4.5 million grant from the Gates Foundation/Walton Family Foundation to improve AI as a tool to strengthen math instruction and boost learning. The researchers will develop a large-scale, open-source dataset for AI model training tools focused on K–12 math education, sourced over the next three years from…
Forskning och utveckling kategorier

Sjunker läsförmågan?

4 mars
Läsförmågan bland unga försämras och det är de mest sårbara eleverna som drabbas hårdast, enligt logopeden och forskaren Anna Eva Hallin. I avsnittet diskuteras vad det beror på och vad som kan göras, liksom skillnaden mellan dyslexi och språkstörning. (webbradio)
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Ökad stress i skolan, särskilt bland elever med skolsvårigheter

4 mars
Studien handlar om elevers stress i skolan i olika perioder och i olika grupper. Den bygger på uppgifter ur en enkätstudie som har följt elever i årskurs 6 och 9, födda 1992, 1998 och 2004. Syftet med studien var att kartlägga trender i stressnivåer och att analysera skillnader baserade på kön, socioekonomisk bakgrund, migrationsbakgrund, skolsvårigheter…
113141545