Psykisk ohälsa är ett växande samhällsproblem, särskilt bland unga. Det säger Tuija Viking, forskare på Högskolan Väst, som hoppas att hennes avhandling kan bidra till att utveckla och förbättra psykiatrin.
Grupparbeten är särskilt vanliga i hem- och konsumentkunskap och kan i hög grad bidra till ökat lärande. Men då är det viktigt att tänka på några avgörande faktorer för framgång, menar forskaren Cecilia Lindblom.
Skolfrånvaro har en direkt påverkan på elevers möjligheter att nå sina utbildningsmål och utveckla sociala kontakter. En ny systematisk översikt från SPSM samlar forskning om insatser som har visat sig kunna göra skillnad för att främja närvaro bland elever.
Den demokratiska delen fungerar bra men det brister i kunskap och källkritik. Det visar en studie om elevstyrda diskussioner i samhällskunskap. "Eleverna behöver förberedas ordentligt om argumenten ska kunna bli hållbara", säger Kerstin Hudner Sidén, lektor i ämnesdidaktik.
Lytning er ikke det samme som at høre efter, men en central læringskompetence. Derfor bør skolen undervise elever i lyttestrategier, konkluderer lektor Lene Illum i en ny ph.d.-afhandling.
Sju förskollärare och tre forskare har tillsammans utforskat hur kvaliteten i seminarier med VFU-studenter kan stärkas för att förbättra studenternas lärande och yrkeskunnande
Engelbrektsskolan har inom ramen för ett ULF-projekt valt att fokusera på ord som inte är specifika för ett ämne utan förekommer i alla ämnen. Tillsammans med forskare från Örebro universitet vill skolan utveckla modeller för att kartlägga dessa ord och sedan arbeta övergripande med undervisning som främjar ordförrådet.
Undervisningen i moderna språk kan ibland fokusera mer på det skriftliga än det muntliga. Men det finns framgångsrika metoder för att få elever att prata bättre, visar en genomgång av internationell forskning. Att läraren och eleverna talar mer på målspråket är exempelvis effektivt.