Forskning och utveckling inom kategori "Forskning"

Visar sida 2 av 46
Välj typ av innehåll inom kategori "Forskning":
Forskning och utveckling kategorier
Månadens forskare: Cecilia Nakeva von Mentzer
I arbetet som barnlogoped såg hon hur barn med språkstörning samt döva och hörselskadade barn kämpade för att få samma möjligheter som andra. Genom projekt som SKOP (Språk, Kommunikation Och Psykiskt välbefinnande) fortsätter Cecilia Nakeva von Mentzer att kämpa för att dessa barn och unga ska få det stöd de har rätt till.
Forskning och utveckling kategorier
Botemedlet mot matematikångest – öva mera
Enligt vissa studier upplever upp emot 30 procent av eleverna en ångest inför matematiken. Matteångesten är något som drabbar även högpresterande elever. Enligt Johan Korhonen är ett botemedel att öva mera. Eleverna räknar för lite, vi borde ge mera läxor säger han.
Forskning och utveckling kategorier
Dyslexi - Forskning och praxis i Sverige i en internationell kontext
Forskningsöversikten är gedigen och överblickar såväl svensk som internationell forskning. Den understryker att hela samhället har ett ansvar för att säkerställa inkludering. (pdf)
Ny kunskapsöversikt om dyslexi – för ökad förståelse, tidiga insatser och bättre stöd
Mellan fem och tio procent av befolkningen har dyslexi. Nu kommer en rapport från Karolinska Institutet som sammanfattar den senaste forskningen och kunskapsläget "Vårt samhälle ställer höga krav på förmågan att läsa och skriva", säger Martina Hedenius, medicine doktor i logopedi. Att tidigt få rätt stöd och bemötande är en viktig framgångsfaktor för personer med…
Forskning och utveckling kategorier
Digitala verktyg förändrar hur musik skapas i skolan
Den alltmer utbredda användningen av digitala verktyg i högstadiets musikskapande aktiviteter förändrar hur elever lär sig att skapa musik. En ny doktorsavhandling av Jonas Nilsson vid Umeå universitet, visar att när musikskapande sker med hjälp av datorer och musikprogram, snarare än traditionella instrument, förändras både undervisningens utformning och innehåll, liksom elever och lärares arbetssätt.
Forskning och utveckling kategorier
Vetenskapsrådet beviljar 32 miljoner till Forskarskola i specialpedagogik
Medel under fem år till Forskarskola i specialpedagogik: Interventionsforskning i skolan.
Forskning och utveckling kategorier
Forskningsutblick: Digital teknik som stöd för läsförståelse hos elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning
Elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning möter ofta utmaningar när de ska förstå innehållet i texter, vilket kan påverka deras lärande, självständighet och delaktighet i samhället. Den här studien undersöker om digital teknik, i form av uppläsningsfunktioner (text-till-tal), kan underlätta arbetet med texter och stärka elevernas förståelse.
Forskning och utveckling kategorier
Skavet på folkhögskolan
Allmän kurs ses ofta som ”en andra chans”. Enligt läraren och forskaren Gustav Fridolin, tidigare språkrör för Miljöpartiet, är det en farlig beskrivning. Hans forskning visar hur upplevda klasskillnader präglar deltagarnas självbild och syn på studierna, vilket krockar med folkhögskolans pedagogik.
Forskning och utveckling kategorier
Ny forskning: Dette skjer når barn bytter avdeling i barnehagen
Når treåringene bytter til en avdeling med store barn i barnehagen, må de tilpasse seg de andre barna og forhandle om sin plass, viser forskning.
Forskning och utveckling kategorier
Bergsjöskolan släpper bok om transspråkande i alla klassrum
I boken Transspråkande i alla klassrum delar Bergsjöskolans lärare, biträdande rektor och forskare med sig av sina tankar kring utvecklings- och forskningsarbete om transspråkande. Genom många konkreta exempel från undervisningen vill lärarna sprida kunskap och inspiration till andra skolor.
Forskning och utveckling kategorier
Så kan eleverna vara med och stärka bilden
Elevers egna erfarenheter av bilder och andra visuella uttryck borde få större utrymme i gymnasiets bildundervisning. Det skulle göra undervisningen mer relevant och stärka elevernas kritiska förmågor, anser forskaren och bildläraren Mari Hysing.