Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskning"

Visar sida 2 av 45

Bergsjöskolan släpper bok om transspråkande i alla klassrum

21 november
I boken Transspråkande i alla klassrum delar Bergsjöskolans lärare, biträdande rektor och forskare med sig av sina tankar kring utvecklings- och forskningsarbete om transspråkande. Genom många konkreta exempel från undervisningen vill lärarna sprida kunskap och inspiration till andra skolor.
Forskning och utveckling kategorier

Så kan svensk förskola lyfta – forskare föreslår nationell kunskapsbank

17 november
Spretiga läroplaner, kompetensbrist och växande dokumentationskrav gör det svårt att hålla uppe kvaliteten i förskolan, visar ny rapport. Forskaren Christian Eidevald efterlyser nu ett nationellt forskningsutvecklingscentrum som kan samla och sprida beprövad kunskap – och ge stöd där det behövs mest, inte minst i utsatta områden.
Forskning och utveckling kategorier

”Lärarna måste kunna sätta dagordningen för forskning”

14 november
Professor Elisabet Nihlfors har alltid vetat att det är möjligt att göra skillnad och nu uppmärksammas hon för att skapa möjligheter för praktiknära forskning om undervisning och lärande. "Lärarna måste kunna sätta dagordningen för forskning eftersom de vet vad de behöver veta mer om", säger hon som är den första mottagaren av Lärarstiftelsens utmärkelse Årets…
Forskning och utveckling kategorier

Därför ratar de äldre barnen fritidshemmet

13 november
Fritidshem och fritidsklubbar kan spela en viktig roll för att barn på mellanstadiet ska få en trygg uppväxt och klara skolan bättre. Men de flesta elever lämnar fritidshemmet efter lågstadiets slut. "10–12-åringarna är en bortglömd grupp, vi vet alldeles för lite om vad de vill", säger forskaren Helene Elvstrand.
12345