Ett öppet klassrumsklimat där elever bjuds in att fråga, diskutera och komma med synpunkter på ämnesinnehållet är det i särklass viktigaste för att skapa förutsättningar för demokratilärande – oavsett skolämne. Det säger forskare som var med och tog fram Skolforskningsinstitutets forskningssammanställning.
En forsker opfordrede for nyligt til helt at droppe lektier eller som minimum at gentænke dem drastisk. Det er en anden forsker uenig i. Lektier er berettiget i skolen. Også selvom nogle elever vil være "bagud på point", mener han.
Forskaren Anna-Marie Csöregh ser ett behov av en ökad medvetenhet kring bedömning hos nyexaminerade engelsklärare. I sin avhandling har hon ringat in fyra bedömningsidentiteter i en modell som kan användas som diskussionsunderlag vid betygssättning.
Lärare som jobbar tillsammans, och som systematiskt anpassar undervisningen så att alla elever kan ta till sig den – det är receptet för en inkluderande och lyckad skola, visar Balli Lelinges, doktor i pedagogik, nya forskning.
Samundervisning kan vara en nyckel när arbetet med extra anpassningar har kört fast, menar Gunilla Lindqvist, som har studerat olika yrkesgrupper i skolan och deras inställning till extra anpassningar.
Lärare som har tjugo individuella anpassningar i en och samma klass. Andra som planerar tre olika undervisningsupplägg till en lektion. Elever som isoleras med meningslösa memoreringsuppgifter. Många lärare och skolor har svårt att hantera extra anpassningar, visar didaktikprofessor Anders Jönssons forskning.
En nypublicerad vetenskaplig artikel beskriver omfattningen av negativa effekter i livssituationen hos barn som berättat att de påverkats av att deras föräldrar dricker för mycket. Risken för negativa effekter finns inte bara bland de barn som upplever många problem av deras föräldrars drickande.
Barn mår bra av att cykla och gå till skolan. Forskare har arbetat med ett projekt om aktiva skoltransporter sedan 2016. De har bland annat skapat en modell för hur skolor kan arbeta med aktiva skolresor i samarbete med kommuner. Projektet erbjuder också olika typer av pedagogiskt material.
Forskning hjälper oss dra nytta av kunskaperna som lärare utvecklar i sin undervisning, så vi kan förstå hur arbetssätt och metoder fungerar i olika kontexter. "Lärarnas jobb med att utveckla undervisningen är motorn i forskningen", säger Camilla Björklund, professor i pedagogik och vetenskaplig ledare för Göteborgs Stads utbildningsområde
Det vore värdefullt om fler lärare skulle gå in i varandras klassrum och hjälpas åt att undersöka hur man kan utveckla undervisningen. Det anser forskaren och tidigare högstadieläraren Michael Tengberg som just genomfört ett stort projekt med 40-talet inblandade lärare i Värmland.