Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskning"

Visar sida 22 av 29

Att tala in texten kan hjälpa elever med skrivsvårigheter

2023-06-13
Att kunna skriva text med flyt är mer eller mindre svårt för olika elever. I en ny avhandling från Göteborgs universitet undersöks om skrivredskapet tal-till-text, det vill säga att prata in texten som skrivs in av datorn i realtid, kan underlätta skrivandet för elever med läs- och skrivsvårigheter.
Forskning och utveckling kategorier

Månadens forskare – Kristin Ungerberg

2023-06-08
”Den viktigaste drivkraften för att forska är att vara nyfiken och ställa nya frågor samt att våga vara kritisk mot sig själv och kunna ta andras kritiska frågor. Det behövs också en god portion tålamod och noggrannhet.” Det säger Kristin Ungerberg som efter många år som förskollärare började forska och numera kan titulera sig lektor…
Forskning och utveckling kategorier

Pedagogiskt arbete – ny bok om lärarnas eget forskarutbildningsämne

2023-05-26
Pedagogiskt arbete är ett relativt ungt ämne och forskningsområde som vuxit fram de senaste två decennierna. Det är lärarnas ”eget” forskarutbildningsämne för att kunna utveckla kunskaperna inom läraryrket. Ett tjugotal forskare släpper nu en lärobok: Pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker. Huvudsyftet med boken är att ytterligare forma och utveckla ämnet, med fokus på förskola,…
Forskning och utveckling kategorier

Forskarintervju: Alla barn har behov av kontinuitet och trygghet

2023-05-23
En skolövergång är en relationsskapande process som kräver samarbete mellan överlämnande och mottagande lärare. Samarbetet leder till att det skapas bättre förutsättningar för att eleven ska kunna landa i sitt nya sammanhang. Therese Welén visar i sin doktorsavhandling att förutsättningarna kan se väldigt olika ut, och att barn som har särskilda behov riskerar att hamna…
121222329