Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskning"

Visar sida 26 av 26

Forskning och utveckling kategorier

School environment and leadership: Evidence review

2022-09-30
Students’ academic learning in schools is primarily determined by what classroom teachers do. However, there is good evidence that the professional environment in the school can also affect students’ learning, in a range of ways. The responsibility for creating and maintaining the most conducive professional environment lies with school leaders.
Forskning och utveckling kategorier

Forskare: Stöd pojkar mer i skolan

2022-09-26
Att pojkar halkar efter flickor i betyg har inget att göra med maskulina antiplugg-ideal. Istället är pojkar ofta präglade av en rädsla för att misslyckas som kan leda till att de inte ens försöker klara skoluppgifterna. Det menar forskaren Fredrik Zimmerman.
Forskning och utveckling kategorier

Forskaren: "Rörelse måste in i förskolans läroplan"

2022-09-02
Forskarna Ann-Christin Sollerhed och Jan-Eric Ekberg har lett en nordisk studie kring hur rörelse värderas i förskolemiljön. Studien visar att rörelse värderas lågt samtidigt som ingen tidigare generation har varit lika stillasittande som dagens barn. Utan krav i läroplanen går det inte längre att ta för givet att barn utvecklar den fysik och motorik som…
Forskning och utveckling kategorier

Utveckling genom forskning

2022-09-02
Hur kan forskningen närma sig skolans praktik? Det var den fråga som gjorde att Ifous grundare Per Reinolf drog igång Ifous för tio år sedan. Det första decenniet kröns också med ett samarbetsavtal med en rad lärosäten inom ramen för ULF – Utbildning, Lärande, Forskning.
12526