Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskning"

Visar sida 29 av 45

Forskning och utveckling kategorier

Vad är egentligen beprövad erfarenhet?

2024-02-06
Vad är egentligen beprövad erfarenhet? Och varför är det viktigt i lärares arbete? Forskaren Anette Jahnke har borrat i skolmyndigheternas definition av begreppet och jämfört med hur det tolkas inom forskning och andra yrkesdiscipliner. Hon ser en risk att Skolverkets krav på systematik och dokumentation kan göra lärares personliga och kollektiva kunskap mindre synlig.

Nyanlända elever med kort skolbakgrund osynliggörs i skolan

2024-01-31
Nyanlända elever i 12–15-årsåldern med kort skolbakgrund är en utmaning för skolan. Lärarna tenderar att bortse från deras begränsade utbildningsbakgrund och de osynliggörs inom den bredare kategorin nyanlända elever, vilket leder till att de inte alltid får den hjälp de behöver. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Månadens forskare: Ann Quennerstedt

2024-01-26
Barns mänskliga rättigheter står i fokus i Ann Quennerstedts forskning. Förskola och skola jobbar ofta med rättigheter – utan att riktigt veta om det. Hon menar att det behövs större fokus i forskningen, i styrdokument och i lärarutbildningen för att lärare ska kunna hitta en systematik i att undervisa om barns och elevers rättigheter.
Forskning och utveckling kategorier

Ny forskning 2024 vid Institutionen för pedagogik och didaktik

2024-01-25
Skapa bättre förutsättningar för nyanlända att nå gymnasiet, kulturell integration med hjälp av sociala robotar, föräldrar och skolan från 1800-talet och framåt, AI för framtida lärarutbildning och stigmatisering och diskriminering av personer som lever med epilepsi. Det är några exempel på ny forskning som startar vid Institutionen för pedagogik och didaktik 2024.
128293045