Vetenskapsrådet beviljar sammanlagt 83 miljoner kronor till två nya forskarskolor vid Linnéuniversitetet. Forskarskolorna fokuserar på utvecklingen av läs- och skrivundervisning i de tidiga skolåren, samt på att stärka forskningsbasen i yrkeslärarprogrammen.
Spretiga läroplaner, kompetensbrist och växande dokumentationskrav gör det svårt att hålla uppe kvaliteten i förskolan, visar ny rapport. Forskaren Christian Eidevald efterlyser nu ett nationellt forskningsutvecklingscentrum som kan samla och sprida beprövad kunskap – och ge stöd där det behövs mest, inte minst i utsatta områden.
Vad innebär beprövad erfarenhet? Hur genereras den och hur använder man det i undervisningsutveckling? Professor Ulrika Bergmark tittar framåt när hon tar emot Lärarstiftelsens forskarpris för sin praktiknära forskning.
Professor Elisabet Nihlfors har alltid vetat att det är möjligt att göra skillnad och nu uppmärksammas hon för att skapa möjligheter för praktiknära forskning om undervisning och lärande. "Lärarna måste kunna sätta dagordningen för forskning eftersom de vet vad de behöver veta mer om", säger hon som är den första mottagaren av Lärarstiftelsens utmärkelse Årets…
Ulrika Bergmark, professor vid Luleås tekniska universitet, tilldelas Lärarstiftelsens forskarpris 2025, för sin insats inom forskning som på ett betydande sätt utvecklat förskolan och skolans arbete med att bedriva en undervisning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Fritidshem och fritidsklubbar kan spela en viktig roll för att barn på mellanstadiet ska få en trygg uppväxt och klara skolan bättre. Men de flesta elever lämnar fritidshemmet efter lågstadiets slut. "10–12-åringarna är en bortglömd grupp, vi vet alldeles för lite om vad de vill", säger forskaren Helene Elvstrand.
Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer: "Att barn får röra på sig tillsammans är också ett viktigt socialpedagogiskt mål".
”Jag drevs av nyfikenhet och ville bidra till att utveckla undervisningen inom hållbar utveckling. Jag har alltid haft ett starkt intresse för miljöfrågor, men upplevde ofta att det var svårt att engagera eleverna”, säger Nina Christenson, docent i naturvetenskapernas didaktik vid Karlstads universitet.
Vad händer när forskning möter skolans vardag? Det diskuterades när den årliga konferensen Forskningsbaserad undervisning – teori och praktik i samverkan hölls förra veckan.
The education field needs a lot more triaging before schools fully embrace the idea that students should use artificial intelligence chatbots to improve their writing and studying skills, according to university researchers.
Borlängelärarna Marie Eriksson och Erik Nordqvist har låtit sina två mellanstadieklasser mötas och ha samarbetsövningar, skoluppgifter i grupp och gemensamma luncher. Förhoppningen är att eleverna ska bygga relationer för framtiden.