Man kan tro att förskolebarn rör sig hela tiden, men vissa rör sig knappt alls. Om de inte får hjälp är risken att de aldrig hinner ifatt. Det säger Ann-Christin Sollerhed, forskare vid Högskolan Kristianstad.
När barn lär sig spela teater, vad är det egentligen de lär sig? Vari består själva kunnandet? Dramapedagogen Anna Johansson har forskat om saken i sex år.
The "Google effect," first introduced in a 2011 paper that suggested that ready internet access weakened memory, is now refined through studies showing the importance of prior knowledge and thoughtful engagement before resorting to online searches.
Kan sociala robotar få igång matematiska samtal i klassrummet? Det ville Sara Ekström ta reda på och skrev en doktorsavhandling utifrån ett framtidsexperiment.
Samspelet med barnen i målstyrda aktiviteter är en komplex balansgång, och det är en tunn linje för förskollärarna mellan att stödja och styra barnen. Det visar Katarina Nilfyrs forskning.
Det finns mycket att vinna på ett delat ledarskap i skolorna, framför allt där tempot är högt och arbetsbelastningen stor, menar Marianne Döös, professor i organisationspedagogik.
Ett förslag på nytt nationellt ULF-avtal har i dag, 26 juni, lämnats in till regeringen. ULF-avtalet stödjer organisation för praktiknära forskning i samverkan på utbildningsområdet under den kommande 10-årsperioden.
Hvis dit barn har svært ved at holde fokus, så er der måske ingen grund til bekymring. Børn ser nemlig ud til at kompensere for deres manglende koncentrationsevne ved at optage information – helt uden at prøve.
Der er himmelvid forskel på PPR-psykologens opgaver på en skole med resursestærke forældre versus en skole med lav socioøkonomi, viser et speciale fra to tidligere psykologistuderende. Nu arbejder de selv i PPR og er opmærksomme på lærernes normalitetsbegreb.